MPOC: Kumpulan penasihat UK berkata minyak sawit Malaysia adalah mampan | DagangNews Skip to main content

MPOC: Kumpulan penasihat UK berkata minyak sawit Malaysia adalah mampan

KUALA LUMPUR 29 Jan - Minyak sawit Malaysia adalah mampan, dan kadar tarif sifarnya akan memberi manfaat, menurut Suruhanjaya Perdagangan dan Pertanian (TAC), kumpulan penasihat pakar kepada kerajaan United Kingdom (UK).

 

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC), Belvinder Sron berkata laporan pakar bebas baharu itu jelas menunjukkan komitmen Malaysia terhadap kemampanan adalah jelas dan skim pensijilan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO) adalah standard emas untuk sawit mampan. pensijilan minyak.

 

“Fakta mengenai komitmen Malaysia terhadap kecemerlangan minyak sawit adalah jelas. MSPO ialah piawaian emas untuk pensijilan minyak sawit mampan dan boleh memberi jaminan kepada pengimport dan pihak berkuasa UK bahawa semua keperluan undang-undang dipenuhi dan tiada penebangan hutan telah berlaku.

 

“Malaysia menerajui dunia dalam pensijilan minyak sawit mampan, dan kami berharap dapat membekalkan lebih banyak minyak sawit mampan berkualiti tinggi ke UK dan pasaran lain,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.


 

mpoc

 


MPOC berkata analisis pakar membuat kesimpulan bahawa keperluan kemampanan MSPO memenuhi dan melebihi keperluan perundangan UK.

 

“Terdapat potensi manfaat kepada UK jika lebih banyak minyak sawit Malaysia dieksport - kerana standard kemampanan yang lebih tinggi di Malaysia, berbanding dengan negara lain. UK harus meneruskan rancangan tarif sifar ke atas minyak sawit Malaysia.

 

“TAC memberikan nasihat pakar kepada kerajaan UK berikutan penyertaan UK kepada Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) pada 2023. Malaysia ialah ahli pengasas CPTPP,” katanya.

 

MPOC menyatakan bahawa jelas daripada laporan pakar terperinci ini bahawa semua syarikat domestik dan antarabangsa yang membekalkan pasaran UK kini boleh mempunyai keyakinan penuh terhadap MSPO sebagai alat pengesahan tulen untuk pasaran UK.

 

“Langkah seterusnya adalah untuk pengiktirafan rasmi oleh kerajaan UK terhadap MSPO sebagai alat untuk mematuhi usaha wajar (due diligence) dan peraturan UK yang berkaitan.

 

"Sebagai 'standard kesahihan' yang jelas untuk minyak sawit Malaysia, ia adalah alat pematuhan sedia dan layak diiktiraf secara rasmi oleh kerajaan UK," katanya.

 

MPOC juga berkata selain sokongan daripada pakar, minyak sawit Malaysia juga mendapat sokongan politik di peringkat tertinggi kerajaan UK.

 

“Setiausaha Perniagaan dan Perdagangan UK Kemi Badenoch telah menolak perbuatan menakutkan tentang minyak sawit, menjelaskan di saluran televisyen British Sky News bahawa ‘minyak sawit adalah produk yang hebat; ia dalam banyak perkara yang kami gunakan',” tambah MPOC. - DagangNews.com