MSCI Malaysia antara dua pasaran Asia Tenggara atasi prestasi MSCI ASEAN, kata Maybank IB | DagangNews Skip to main content

MSCI Malaysia antara dua pasaran Asia Tenggara atasi prestasi MSCI ASEAN, kata Maybank IB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 25 Sept - Morgan Stanley Capital International (MSCI) Malaysia merupakan antara dua pasaran di Asia Tenggara yang berjaya mengatasi prestasi MSCI ASEAN dengan mencatatkan pulangan positif selama tiga bulan sebanyak 4.4%.

 

Maybank Investment Bank berkata, sektor utiliti, hartanah, kewangan dan teknologi makluman (IT) menerajui peningkatan prestasi. 

 

Selepas dua suku tahun mencatatkan penurunan pendapatan bersih teras, firma penyelidikan itu melaporkan pendapatan mendatar bagi suku kedua tahun ini. 

 

"Membandingkan pemerhatian ini dengan portfolio model Malaysia Maybank Investment, portfolio model seimbang, kualiti, volatiliti rendah dan pertumbuhan menghasilkan pulangan sebanyak 3.9%, 4.8%, 4.0% dan 1.3%, mengatasi pulangan 0.3% MSCI Malaysia yang sederhana," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, dalam pusingan pengimbangan semula ini, pihaknya menyasarkan pengurangan dalam sektor penjagaan kesihatan (IHH Healthcare Berhad, KPJ Healthcare Berhad), produk pengguna (Berjaya Food), utiliti (Gas Malaysia Berhad) dan kewangan (Hong Leong Financial Group) terutamanya dari sudut harga yang rendah dan sentimen penganalisis.

 

Pihaknya juga mengurangkan sektor semikonduktor (Inari Amertron), automotif (Sime Darby), pembinaan (Cahya Mata Sarawak) dan utiliti (Malakoff Corporation) selepas ia jatuh di bawah ambang kuantitatif  bagi faktor nilai dan kualiti.

 

Katanya, memandangkan prestasi kukuh dalam faktor pertumbuhan dan nilai sejak April, pihaknya melihat pulangan F1-FN jangka panjang selama 15 tahun bagi setiap gaya dan subfaktor masing-masing bagi mendapatkan cerapan tentang faktor.

 

"Kami memilih sektor amanah pelaburan hartanah (REIT) runcit, teknologi (Uchi Teknologi Berhad) dan pengguna selain kewangan bagi memenuhi protfolio yang disebutkan

 

Dengan tumpuan ini, kami telah menambah jawatan dalam REIT Runcit (KLCC MK, SREIT MK), Teknologi EMS (UCHI MK), Pengguna ( 7-Eleven Malaysia Holdings Berhad, Bermad Auto) dan Kewangan (RCE Capital, Allianz Malaysia Berhad) dan memperuntukkan nama-nama ini kepada gaya portfolio yang disebutkan di atas," katanya. - DagangNews.com