MyEG bekerjasama dengan Credit Bureau Malaysia sediakan perkhidmatan semakan sendiri laporan kredit individu | DagangNews Skip to main content

MyEG bekerjasama dengan Credit Bureau Malaysia sediakan perkhidmatan semakan sendiri laporan kredit individu

Dari kiri Chong Chien Ming, CFO MyEG dan Leong Weng Choong, CEO CBM
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 4 Julai - MyEG Services Bhd bekerjasama dengan agensi pelaporan kredit Credit Bureau Malaysia Sdn Bhd (CBM) untuk menawarkan perkhidmatan semakan sendiri bagi laporan kredit individu.

 

Ini akan dilakukan dengan menyepadukan MySCoRE CBM pada portal MyEG, kata MyEG dalam satu kenyataan pada hari Rabu.

 

"Sama seperti perkhidmatan sedia ada MyEG dengan CTOS, pengguna kini boleh mendapatkan laporan kredit MySCoRE mereka dengan mudah melalui portal MyEG," kata syarikat itu.

 

Menurutnya, proses, perkhidmatan dan yuran yang berkaitan dengan mendapatkan laporan skor kredit daripada CBM melalui MyEG adalah sama dengan yang ditawarkan secara terus melalui laman web CBM tanpa caj tambahan.

 

Apabila mengakses laporan kredit MySCoRE, pengguna boleh mendapatkan gambaran keseluruhan terperinci tentang kedudukan kewangan mereka, termasuk maklumat seperti skor kredit individu mereka, maklumat sistem maklumat rujukan kredit pusat (CCRIS), rujukan kredit perdagangan, maklumat litigasi dan banyak lagi, kata MyEG.

 

Pengguna katanya, boleh menggunakan maklumat ini untuk menyokong permohonan pinjaman, memantau kesihatan kredit, merancang kewangan dan mendapatkan penyewaan atau peluang pekerjaan yang lebih baik.

 

Pengarah Urusan Kumpulan MyEG Wong Thean Soon berkata, dengan menganjurkan perkhidmatan laporan/skor kredit CBM, syarikat itu meningkatkan pilihan yang tersedia kepada penggunanya, menjadikannya lebih mudah bagi mereka untuk mengakses maklumat kewangan/kredit penting untuk membuat keputusan termaklum dan merancang dengan berkesan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif CBM, Leong Weng Choong berkata: "Berkongsi dengan MyEG membolehkan kami menjangkau khalayak yang lebih luas dan menyediakan perkhidmatan laporan/skor kredit kami yang dipercayai melalui platform yang bereputasi tinggi." - DagangNews.com