MYEG menerusi Zetrix bekerjasama dengan Xinghuo BIF perkenal perkhidmatan berasaskan blokchain ke pasaran antarabangsa | DagangNews Skip to main content

MYEG menerusi Zetrix bekerjasama dengan Xinghuo BIF perkenal perkhidmatan berasaskan blokchain ke pasaran antarabangsa

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Julai - MY EG Services Berhad menerusi  Zetrix blockchain dan Xinghuo Blockchain Infrastructure and Facility (Xinghuo BIF) mengumumkan pegenalan Pengecam Berasaskan Blockchain (BID)/Pengenalan Boleh Disahkan (VC) dan perkhidmatan E-tandatangan berasaskan Blockchain ke pasaran antarabangsa.

 

Kumpulan itu dalam satu kenyataan berkata, Xinghuo BIF ialah infrastruktur blockchain antarabangsa yang dimulakan oleh China yang disokong oleh kerajaan China manakala blockchain Zetrix menjalankan Supernode Antarabangsa Xinghuo BIF untuk menghubungkan entiti di luar China ke Xinghuo BIF.

 

"BID yang merupakan kaedah rasmi DID yang disenaraikan dalam Pendaftaran Spesifikasi DID bagi Konsortium Web Sedunia (W3C), ialah pendekatan baharu untuk merealisasikan identiti berdasarkan Xinghuo BIF.

 

"Fasa awal pelancaran BID akan merangkumi pengenalan kelayakan berkaitan China perjanjian dan rangka kerja undang-undang yang sepadan yang akan menjadi asas bagi penubuhan perjanjian tersebut.

 

"Zetrix akan menghubungkan pihak China yang menandatangani rangkaian Xinghuo BIF domestik dengan rakan antarabangsa mereka," katanya.

 

Pengarah Urusan MYEG, Wong Thean Soon berkata, BID dan VC ialah blok binaan kritikal bagi Web3 yang lebih daripada saling berkaitan.

 

Katanya, kedua-dua komponen itu adalah alat asas yang boleh digunakan untuk menyampaikan pelbagai perkhidmatan baharu yang akan melancarkan potensi penuh platform blockchain.

 

"Tiada platform blockchain lain pada masa ini menyediakan perkhidmatan ini pada skala yang sepadan dengan Xinghuo serta Zetrix dan kami teruja untuk menjadi peneraju industri global dalam penggunaan dunia sebenar.

 

Sementara itu, Presiden Institut Internet Perindustrian dan Internet Perkara (IIIIoT) Akademi Teknologi Maklumat dan Komunikasi China (CAICT), Dr Jin Jian berkata, BID dan VC membentuk asas penting untuk pendigitalan perdagangan dan perkhidmatan.

 

"Proses kecekpakan perdagangan ini adakah melebihi apa yang dibayangkan dan ia juga akan membantu mengantasi ancaman pemalsuan," katanya. - DagangNews.com