Northport catat satu lagi rekod pengendalian kontena dan kargo pada Julai 2024 | DagangNews Skip to main content

Northport catat satu lagi rekod pengendalian kontena dan kargo pada Julai 2024

Oleh JOHARDY IBRAHIM

PELABUHAN KLANG 7 Ogos - Northport (Malaysia) Bhd, ahli Kumpulan MMC, telah mencapai kejayaan berganda yang tidak pernah berlaku sebelum ini dengan memecahkan rekod bulanan dalam segmen perniagaan kontena dan kargo konvensionalnya pada Julai 2024.

 

Northport mengendalikan pengeluaran kontena bulanan tertingginya iaitu 354,548 TEU (Unit Bersamaan Dua Puluh kaki), mengatasi rekod sebelumnya iaitu 335,361 TEU yang ditetapkan hanya dua bulan lalu pada Mei 2024.

 

Sementara itu, segmen perniagaan kargo konvensionalnya turut mencatatkan prestasi bulanan tertinggi, pengendalian 1,143,318 FWT (Freight Weight Tannes), melepasi rekod sebelumnya iaitu 1,129,145 FWT yang ditetapkan pada Oktober 2023.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Northport, Dato' Azman Shah Mohd Yusof berkata, kejayaan berterusan Nortport dalam memecahkan rekod menunjukkan daya tahan dan kebolehsuaian Northport dalam menghadapi cabaran global.

 

"Situasi geopolitik yang berterusan terus memberi kesan kepada laluan perdagangan antarabangsa, dan kami telah meletakkan diri kami sebagai alternatif yang boleh dipercayai untuk syarikat perkapalan," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

Northport

 

 

Prestasi pecah rekod pada bulan Julai boleh dikaitkan dengan beberapa faktor, termasuk peningkatan dalam panggilan kapal ad-hoc, dengan Northport mengendalikan sejumlah 159 kapal berlabuh secara ad-hoc tahun ini.

 

Pengenalan perkhidmatan perkapalan baharu dalam beberapa bulan kebelakangan ini dan produktiviti tinggi yang konsisten hasil daripada pelaburan infrastruktur yang lebih baik telah menyumbang lagi kepada pengendalian kontena dan kargo yang lebih tinggi.

 

Bagi tujuh bulan pertama 2024, Northport mengendalikan sejumlah 2,076,148 TEU kontena, menandakan peningkatan ketara sebanyak 16.1% berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

 

Dalam segmen perniagaan kargo konvensional, Northport mengendalikan 7,029,007 FWT setakat ini, mewakili pertumbuhan 10.1% berbanding tempoh yang sama pada 2023.

 

Pencapaian ini telah meletakkan syarikat pada trajektori yang kukuh untuk berpotensi melepasi rekod kontena tahunan tertinggi sepanjang masa. Rekod pengendalian sebanyak 3,324,364 TEU yang dicatat pada 2021 dan rekod pengendalian kargo konvensional tertinggi sebanyak 11,405,312 FWT yang dicapai pada 2023.

 

"Pencapaian terbaharu ini adalah bukti kerja keras dan dedikasi seluruh pasukan kami, serta kepercayaan dan sokongan berterusan daripada rakan kongsi dan pelanggan kami. Semasa kami bergerak ke hadapan, kami terus komited untuk meningkatkan keupayaan dan perkhidmatan kami untuk memenuhi perkembangan yang semakin meningkat. keperluan industri perkapalan," tambah Azman.

 

Northport terus memainkan peranan penting dalam sektor maritim Malaysia, secara konsisten menunjukkan keupayaannya untuk menyesuaikan diri dengan dinamik perdagangan global dan mengekalkan standard kecemerlangan operasi yang tinggi.

 

Syarikat itu kekal menumpukan pada pertumbuhan dan inovasi yang mampan ketika ia mengharungi cabaran dan peluang pada separuh kedua 2024. - DagangNews.com