Pelabuhan Tanjung Pelepas catat rekod baharu 13,725 kendalian kontena dalam tempoh syif 12 jam | DagangNews Skip to main content

Pelabuhan Tanjung Pelepas catat rekod baharu 13,725 kendalian kontena dalam tempoh syif 12 jam

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 8 Feb - Pelabuhan Tanjung Pelepas Sdn Bhd (PTP) mencapai rekod baharu kendalian kontena tertinggi dengan mengendalikan sebanyak 13,725 pergerakan dalam tempoh syif 12 jam, mengatasi rekod sebelumnya iaitu 13,700 pergerakan pada 2023.

 

Pencapaian itu membolehkan PTP mencipta rekod pergerakan 24 jam baharu sebanyak 27,290 pergerakan kendalian kontena atau 43,664 unit bersamaan dua puluh kaki (TEU).

 

Ketua Pegawai Eksekutif PTP, Mark Hardiman berkata, pencapaian itu mengukuhkan kedudukan PTP sebagai terminal hab pemindahan penghantaran terbesar di Malaysia.

 

"Pendekatan strategik PTP untuk terus meningkatkan kecekapan dan mengoptimumkan jejaknya telah memainkan peranan penting dalam mengekalkan kelebihan daya saing terminal dalam pasaran yang semakin global.

 

"Usaha kami untuk berkembang disertakan dengan penekanan yang ketara pada peningkatan aset pelabuhan dan infrastruktur yang sejajar dengan agenda ESG dan pelan hala tuju strategi digital kami.

 

"Pencapaian ini tidak mungkin berlaku tanpa dedikasi dan komitmen yang cemerlang daripada semua orang untuk mewujudkan keadaan perniagaan yang betul dan mampan untuk operasi harian kami, dengan memberi tumpuan kepada penyampaian perkhidmatan pelanggan terbaik kepada semua pihak berkepentingan," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

PTP ialah usaha sama antara MMC Corp Bhd (70%) dan Terminal APM (30%), kumpulan pelabuhan global dengan 67 kemudahan pelabuhan dan terminal.

 

 

PTP

 

 

Sebagai hab pemindahan penghantaran terbesar di Malaysia, PTP mempunyai kapasiti untuk mengendalikan 13 juta TEU setiap tahun, kini berada di kedudukan ke-15 antara pelabuhan kontena terkemuka dunia.

 

Pelabuhan ini memberi perkhidmatan kepada syarikat perkapalan utama dan operator kotak, menyediakan sambungan yang meluas kepada pasaran global untuk pengirim di Malaysia dan luar negara. - DagangNews.com