Pelabur positif terhadap cadangan LTAT ambil alih Boustead Plantation - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Pelabur positif terhadap cadangan LTAT ambil alih Boustead Plantation - Kenanga Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Okt - Pelabur positif terhadap saham Boustead Plantations Bhd (BPlant) walaupun perjanjian pengambilalihan oleh Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK) gagal direalisasikan dengan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) mengambil alih untuk membeli kumpulan perladangan itu pada harga tawaran RM1.55 sesaham.

 

Kaunter itu melonjak ke paras tertinggi harian RM1.42 pada dagangan aktif, sebelum ditutup pada RM1.40 dengan 79.33 juta saham bertukar tangan semalam.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, BPlant berkata ia telah menerima surat daripada LTAT menyatakan hasratnya untuk meneruskan tawaran am itu, walaupun penamatan cadangan perjanjian kerjasama strategik dengan BPlant diumumkan sehari sebelumnya.

 

Dagangan saham BPlant dihentikan buat sementara waktu pada 5 Oktober hingga 10 pagi berikutan pengumuman LTAT pada 4 Oktober mengenai hasratnya untuk meneruskan tawaran am untuk BPlant.

 

LTAT dan anak syarikatnya, Boustead Holdings Bhd, kini memiliki 68.01% kepentingan dalam Bplant.

 

Menurut Kenanga Research, tanda harga RM1.55 adalah munasabah, menilai pemerolehan pada 1.3 kali ganda harga kepada aset ketara bersih, iaitu pada premium kepada nilai harga kepada buku sektor itu, dan RM56,000 setiap hektar tanaman.

 

parafrasa

 

Sementara itu, penganalisis kekal positif mengenai KLK walaupun perjanjian itu dibatalkan.



Di bawah perjanjian yang dicadangkan itu, KLK mahu membeli 33% dan satu pegangan saham dalam BPlant daripada Boustead Holdings Bhd (BHB) dengan wang tunai RM1.15 bilion.

 

Menurut Kenanga Research, perjanjian yang dibatalkan itu dilihat sebagai positif jangka pendek untuk KLK kerana ia akan diseret oleh pendapatan BPlant yang lebih lemah yang dijangkakan pada tahun kewangan 2023 (FY23)-FY24 dan juga, perlu menanggung kos pinjaman tambahan.

 

Syarikat penyelidikan itu percaya halangan kecil ini tidak akan menjejaskan rancangan KLK kerana ia akan terus mencari peluang huluan dan hiliran.

 

Ia menambah bahawa cadangan pengambilalihan BPlant mendedahkan selera KLK untuk pemerolehan yang besar, mengambil gearing bersih sehingga 55%-60%.

 

“Dengan harga minyak sawit mentah (MSM) hadapan dijangka kekal dalam julat, penggearan bersih akan terus menyederhana lagi sepanjang FY24,” kata Kenanga Research.

 

Ia menambah gergasi perladangan itu juga akan dapat menyerap pencairan jangka pendek kepada pendapatan, kerana ia memerlukan pandangan jangka panjang (lima hingga 10 tahun) bagi perniagaan huluan dan hilirannya.

 

Kenanga Research telah mengekalkan panggilan "outperform" ke atas BPlant dengan harga sasaran (TP) RM24.50, diperoleh daripada nisbah harga pendapatan (PER) 15 kali ganda FY24 dan sejajar dengan penarafan sejarah untuk pemain bersepadu.

 

Firma penyelidikan itu juga mengekalkan pendapatan sesaham (EPS) teras KLK sebanyak 118.3 sen dan 156 sen dan dividen bersih masing-masing 50 sen untuk FY23 dan FY24.

 

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu menurunkan unjurannya untuk keuntungan bersih FY24 KLK sebanyak RM60 juta untuk mencerminkan potensi kemerosotan saham BPlant yang dipegangnya.

 

Begitu juga, MIDF Research berkata penamatan itu tidak mempunyai kesan material ke atas KLK kerana rancangan penggabungan dan pengambilalihannya masih hidup.

 

Syarikat penyelidikan itu mengenal pasti calon penswastaan terkemuka untuk KLK yang merangkumi Sarawak Oil Palms Bhd, Ta Ann Holdings Bhd, United Malacca Bhd dan BLD Plantation Bhd, dengan penyatuan harga MSM tahun ini sebanyak RM3,862 satu tan ditambah dengan sektor purata yang menarik. nilai perusahaan RM39,163 setiap hektar tanaman.

 

“Kemampuan bukanlah satu isu besar kerana kunci kira-kira KLK kekal stabil dengan longgokan tunai RM2.78 bilion dan penggearan bersih kira-kira 40.6%,” tambah MIDF Research.

 

Ia mengekalkan saranan "beli" ke atas KLK dengan TP tidak berubah sebanyak RM24.60 berdasarkan PER sebanyak 32 kali pada FY24 EPS sebanyak 76.9 sen. - DagangNews.com