Pelaburan asing mengukuh dalam bon Malaysia | DagangNews Skip to main content

Pelaburan asing mengukuh dalam bon Malaysia

malaysia

KUALA LUMPUR 27 Julai - Minat pelabur asing terhadap bon Malaysia kian meningkat, dan trend itu dijangka berterusan sehingga penghujung tahun ini. 

Memetik laporan The Star, pemegangan saham asing meningkat sebanyak RM11.6 bilion berbanding RM1.5 bilion pada bulan Mei.

Angka itu sekaligus mencatatkan rekod aliran masuk asing bersih tertinggi sejak Mei 2014.

Penganalisis ekonomi melihat situasi itu didorong oleh peningkatan kecairan dunia, kadar bunga yang rendah serta dasar fiskal kewangan tambahan dari beberapa ekonomi besar dunia.

Ketua Analisis bagi kajian pendapatan tetap Maybank Investment Bank Research (Maybank IB), Winson Phoon sudah menjangkakan aliran masuk asing tertumpu kepada pasaran bon pada separuh kedua 2020. 

“Dari sudut pandangan makro, aliran bon sebahagian besarnya adalah fungsi sentimen risiko. Persekitaran yang kekurangan hasil, di mana Jepun dan zon euro mencatatkan negatif, dan sub -1% untuk perbendaharaan AS didorong oleh pelonggaran kuantitatif (QE) yang besar serta daya tarikan tinggi bagi bon Asia baharu, termasuk Malaysia, menarik aliran masuk sekiranya sentimen risiko global tetap kondusif.

“Perkara lain yang harus dipertimbangkan adalah aliran berdasarkan indeks. Pandangan kami adalah agar FTSE Russell mengekalkan Malaysia dalam Indeks Bon Kerajaan Dunia (WGBI) pada tinjauan tahunan pada bulan September,” katanya seperti dipetik The Star.

Jumlah saham asing bon tempatan yang belum dijelaskan pada akhir Jun lebih tinggi iaitu 12.8% berbanding Mei (12.2%) dan sebahagian besar aliran masuk asing (67.2%) telah masuk ke dalam Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS).

Setakat ini,  Malaysia masih berada dalam senarai kemungkinan pengecualian FTSE dalam WGBI. 

Walau bagaimanapun, langkah Bank Negara untuk meningkatkan kecairan bon dilihat positif untuk mengekalkannya dalam indeks.

Pada bulan April tahun lalu, FTSE Russell mendedahkan akan mengkaji semula penyertaan bon kerajaan Malaysia dalam WGBI kerana masalah kecairan pasaran. - DagangNews.com