Pelantikan Amir Hamzah `pilihan selamat' walaupun terlepas beberapa peluang teguhkan Kabinet Anwar, kata pemerhati | DagangNews Skip to main content

Pelantikan Amir Hamzah `pilihan selamat' walaupun terlepas beberapa peluang teguhkan Kabinet Anwar, kata pemerhati

KUALA LUMPUR 13 Dis - Rombakan Kabinet yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Selasa dilihat secara konstruktif oleh pakar ekonomi dan penganalisis, yang berkata langkah itu menunjukkan peningkatan kestabilan antara gabungan dalam Kerajaan Perpaduan.

 

Mereka juga menganggap pelantikan bekas Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) Datuk Seri Amir Hamzah Azizan sebagai Menteri Kewangan II sebagai "pilihan selamat", dan mengalu-alukan kepulangan beberapa muka yang dipercayai, selain tumpuan khusus dalam peralihan digital dan tenaga - dua sektor utama pertumbuhan ekonomi.


 

Datuk Seri Amir Hamzah Azizan
                     Datuk Seri Amir Hamzah Azizan

 


Secara keseluruhannya, Kabinet menyaksikan lima penambahan baharu manakala enam portfolio ditukar. Selain itu, lima timbalan menteri baharu dinamakan manakala 11 yang sedia ada menyaksikan portfolio mereka ditukar. Seorang menteri dan dua timbalan menteri digugurkan.


 
Walaupun maklum balas umumnya positif, indeks saham penanda aras Malaysia hanya mencatat perubahan kecil susulan pengumuman rombakan kabinet oleh Anwar. KLCI ditutup sedikit lebih tinggi 0.05% pada hari Selasa, manakala ringgit - yang telah mengukuh sedikit pada sesi pagi berbanding dolar AS dan dolar Singapura, memadamkan sedikit keuntungan yang diperolehnya pada sebelah petang.

 

Rombakan itu telah lama dispekulasi akan berlaku apabila pengkritik pentadbiran Anwar melahirkan kebimbangan bahawa beliau mempunyai terlalu banyak perkara ditanggung di tengah-tengah cabaran ekonomi yang dihadapi negara apabila pertumbuhan global semakin perlahan.

 

Manakala penarafan popularitinya - seperti yang diukur oleh tinjauan oleh Merdeka Center - jatuh kepada 50% lebih awal daripada pentadbiran satu tahun Kerajaan Perpaduan, daripada 68% yang diperolehnya pada bulan Februari.

 

Selain pelantikan Amir Hamzah, seorang teknokrat, sebagai Menteri Kewangan II, rombakan itu menyaksikan pemecahan dua kementerian tumpuan, yang membawa kepada pengenalan Kementerian Digital (daripada Kementerian Komunikasi dan Digital) dan Kementerian Peralihan Tenaga dan Kemudahan Awam (yang mengambil bahagian daripada Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim).

 

Kedua-duanya berurusan dengan bidang yang dianggap sebagai enjin pertumbuhan baharu untuk ekonomi negara, berdasarkan pengumuman dasar oleh kerajaan Anwar yang berusia setahun.

 

Komposisi parti PH dan BN

Dari perspektif politik, Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN), dua gabungan terkemuka dalam kerajaan persekutuan, masing-masing memperoleh tambahan kerusi dalam Kabinet. PH kini mempunyai 16 menteri Kabinet, manakala BN mempunyai tujuh.


 

anekdot mawarith

 


Pada masa yang sama, blok Sarawak, yang diwakili Gabungan Parti Sarawak (GPS) mendapat suara yang lebih besar dalam pentadbiran persekutuan dengan enam portfolio di bawah bidang kuasanya, berbanding lima sebelum ini, walaupun mempunyai bilangan menteri yang sama, seperti Timbalan Perdana Menteri II Datuk Seri Fadillah Yusof kini akan menyelia peralihan tenaga dan kemudahan awam - pada masa yang sama menyelia hal ehwal Sabah dan Sarawak.

 

“Nampaknya terdapat tahap penyelarasan dan perwakilan yang baik semua pihak dalam kerajaan perpaduan. Kebanyakan minat mereka nampaknya telah dipenuhi,” kata pengasas bersama Merdeka Center dan pengarah program Ibrahim Sufian ketika dihubungi The Edge.

 

“Dari sudut dasar, sumber asli/berkaitan tenaga dan pendigitalan Malaysia adalah pemenang terbesar. Terdapat pengkhususan dalam setiap jenis dasar. Terdapat peluang yang baik bahawa mereka akan mendapat lebih banyak pembiayaan dalam Bajet akan datang, jika tidak pada 2024,” ulas ketua ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd Firdaos Rosli.

 

Rombakan itu dibuat hanya empat bulan selepas pilihan raya negeri pada Ogos, yang memberi sedikit impak dalam meredakan kebimbangan terhadap kestabilan pentadbiran persekutuan, walaupun ia telah menangkis pembangkang daripada terus memasuki politik.

 

Oleh itu, penentukuran semula Kabinet dilihat secara positif untuk "mengurangkan premium risiko politik", kata ketua penyelidikan di sebuah bank pelaburan tempatan, sambil menambah "diharapkan tumpuan akan diberikan kepada ekonomi" pada masa hadapan.

 

Pelantikan Amir Hamzah ke Kementerian Kewangan dijangka dapat meringankan sedikit beban pentadbiran Anwar, yang kekal sebagai menteri kewangan sementara beliau melepaskan portfolio Wilayah Persekutuan dengan menamakan menteri baharu.

 

Pelantikan itu juga diharap dapat mengurangkan kebimbangan mengenai kurangnya tumpuan kerajaan dalam mentadbir negara. "Pelantikan seorang teknokrat untuk portfolio yang begitu berat mungkin menjadi kontroversi, tetapi ia adalah pilihan yang selamat memandangkan mesej politik jika ia diberikan kepada ahli parti lain," kata pengarah Bower Group Asia Arinah Najwa Ahmad.


 

joghani
                       Datuk Seri Johari Abdul Ghani

 


Kepulangan Datuk Seri Johari Abdul Ghani, Gobind Singh Deo, dan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, yang telah membuktikan mereka boleh memikul tanggungjawab itu, turut dialu-alukan oleh penganalisis. Di bawah barisan Kabinet baharu, Gobind kini menjadi Menteri Digital, manakala Dzulkefly kembali sebagai Menteri Kesihatan; Johari ialah Menteri Perladangan dan Komoditi yang baharu.

 

Johari sebelum ini memegang jawatan menteri kewangan II dari Jun 2016 hingga Mei 2018 di bawah kerajaan BN, manakala Gobind adalah menteri komunikasi dan multimedia semasa pentadbiran PH Mei 2018-Februari 2020, ketika Dzulkefly menjadi menteri kesihatan.

 

Tetapi lebih banyak perubahan sepatutnya dibuat, kata beberapa pemerhati.

 

"Saya melihat ini sebagai melepas peluang," kata Profesor Pengajian Asia di Universiti Tasmania James Chin. “Saya rasa Anwar tidak mahu terlalu menggegarkan, bahawa ini adalah kesinambungan... tetapi saya fikir pasaran akan melihat ini sebagai terlalu berhati-hati.”

 

“[Anwar boleh] sekurang-kurangnya membalas dalam beberapa cara terhadap kekecewaan orang ramai terhadapnya kerana menyimpan timbalan yang sangat tidak popular,” kata profesor sains politik Universiti Sains Malaysia Dr Ahmad Fauzi Abdul Hamid, merujuk kepada Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang memegang jawatan timbalan perdana menteri dan kekal dalam Kabinet sebagai Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.


 

Anwar

 


Fauzi juga menyatakan bahawa sebarang harapan untuk Anwar melepaskan portfolio kewangan "kini telah pudar".

 

Buat masa ini, pemerhati politik tidak menjangkakan rombakan Kabinet akan memberi impak ketara kepada populariti Kerajaan Perpaduan. Tidak melainkan pasukan baharu menyahut cabaran dan menunjukkan prestasi yang lebih baik, kata Ibrahim dari Merdeka Center.

 

Kabinet yang diperbesarkan kini mempunyai 31 menteri, dengan 29 timbalan menteri. Bukan jumlah yang kecil, beberapa pemerhati menunjukkan. Namun begitu, Kabinet terbesar dilihat semasa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, dengan 38 menteri, diikuti 34 timbalan menteri.

 

Sementara itu, pembahagian beberapa portfolio "mungkin positif untuk pasaran dalam jangka panjang kerana kerajaan menjadi lebih fokus dan berkesan", kata ketua pegawai pelaburan TA Investment Management, Choo Swee Kee.

 

Bagaimanapun, Choo memberi amaran bahawa beberapa dasar atau pelancaran projek "kini mungkin terjejas atau ditangguhkan kerana menteri baharu mungkin mahu menyemak semula keputusan sebelumnya".

 

Dari perspektif dasar, pemindahan portfolio peralihan tenaga dan kemudahan awam kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof memberi isyarat bahawa "Sabah dan Sarawak akan mengambil bahagian yang besar dalam perbualan itu", menurut Arinah dari Kumpulan Bower.

 

Sarawak mempunyai jejak yang besar dalam peralihan tenaga, dan mahu mengeksport elektrik terus ke Singapura melalui kabel dasar laut. Ia juga mahu membangunkan ekosistem hidrogen bersama Petronas, dan ia memudahkan projek tangkapan dan penyimpanan karbon sulung syarikat minyak negara itu yang terletak di luar pesisir Sarawak.

 

Satu lagi persoalan yang dibangkitkan oleh Kabinet ialah kementerian mana yang akan menjadi penjaga Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, yang menyelia pembangunan pusat data, infrastruktur 5G, serta industri multimedia di Malaysia.


 

fahmi fadzil

 

Di bawah kuasa siapa ia akan berada di bawah - sama ada Gobind (Menteri Digital) atau Menteri Perhubungan Fahmi Fadzil - masih tidak diketahui pada ketika ini.

 

Bagaimanapun, sumber yang mengetahui perkara itu memberitahu The Edge bahawa "secara logiknya MCMC sepatutnya berada di bawah Gobind tetapi ia masih dalam perbincangan", sambil menambah bahawa pengumuman mengenai keputusan muktamad mengenai perkara itu dijangka pada minggu ini. - DagangNews.com