Pemegang saham minoriti Kumpulan Jetson berusaha kali kedua singkirkan ahli lembaga pengarah  | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham minoriti Kumpulan Jetson berusaha kali kedua singkirkan ahli lembaga pengarah 

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Feb - Sekumpulan pemegang saham minoriti, yang mendakwa memiliki sekurang-kurangnya 10% kepentingan dalam Kumpulan Jetson Bhd, sedang membuat percubaan kedua untuk mengadakan mesyuarat agung luar biasa bagi menyingkirkan lembaga pengarah sedia ada.

 

Mereka berusaha untuk menyingkirkan seluruh lembaga pengarah, termasuk pengerusi Tunku Nooruddin Tunku Shahabuddin, pengarah eksekutif (ED) Edward Ng Kah Jiun, pengarah bukan eksekutif Louise Paul a/l Joseph Paul, Hong Cheong Liang dan Goh Rui Yee, menurut makluman Jetson di Bursa Malaysia.

 

Ng dilantik ke dalam lembaga pengarah Jetson pada Mac 2023 sebagai pengarah bukan eksekutif, sebelum beliau dilantik semula sebagai ED tujuh bulan kemudian pada Oktober.

 

Tunku Nooruddin Tunku Shahabuddin
                  Tunku Nooruddin Tunku Shahabuddin

 


Kumpulan pemegang saham minoriti ini terdiri daripada 11 ahli iaitu Tee Chee Beng (1.77%), Chang Yin Yee (1.64%), Lee Yee Wee (0.41%), Chong Wan Ying (2.28%), Shaun Sai Wen Fei (0.97%), Teoh Chor Eng (1.18%), Timothy Yip Tim Joon (0.09%), Tey Giap Leong (0.56%), Cherry Low Choon Tow (0.62%), Alicia Low Choon Muei (0.07%) dan Joe Tee Chang Chee Lup (0.62%).

 

Mereka menamakan Chee Beng, Chee Lup, Chuan Sieh Yee, Boey Sook Yen dan Melvin Ong Kok Ho sebagai ahli lembaga baharu bagi syarikat pembuat produk anti-getaran industri yang telah mengalami kerugian sejak tahun kewangan berakhir 31 Disember 2016.

 

Para pemegang saham tersebut meminta untuk mengadakan EGM bagi membincangkan resolusi yang mereka cadangkan, termasuk memecat jawatan pengarah dan melantik pengarah selanjutnya ke lembaga pengarah.

 

Chee Beng menyertai Jetson pada Mac 1980 sebagai pengurus kewangan dan pentadbiran dan dilantik sebagai pengarah Jetson Construction Sdn Bhd pada November 2001.

 

Notis pemintaan mendedahkan bahawa Chee Beng, 74, adalah bekas ED Jetson dari Ogos 2017 hingga Oktober 2022.

 

Chee Beng, bersama-sama dengan kumpulan pemegang saham 10 ahli yang berbeza sedikit, pada Disember 2023, mendakwa bahawa mereka secara kolektif mengawal sekurang-kurangnya 10% kepentingan dalam Jetson dan meminta EGM menggantikan ahli lembaga.

 

Bagaimanapun, permintaan itu ditolak setelah ejen setiausaha dan pendaftar saham Jetson Securities Services (Holdings) Sdn Bhd mendapati kumpulan pemegang saham itu berjumlah 9.45%, di bawah ambang 10% yang diperlukan untuk layak memohon EGM.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pegangan saham kurang 10%, permintaan 10 pemegang saham adakan EGM bagi Kumpulan Jetson dianggap tidak sah

 

Jetson juga mengumumkan bulan lepas pelantikan Lee, Saw & Co untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka bagi menuntut ganti rugi yang ditanggung disebabkan oleh "sifat cacat dan tidak sah" notis untuk memanggil EGM, sambil "memastikan perlindungan kepentingan syarikat dan menegakkan piawaian tadbir urus korporat”.

 

Pegangan saham Jetson agak berpecah-belah, dengan pengasas bersamanya Datuk Teh Kian An memegang 4.35% kepentingan langsung dan 5.91% kepentingan tidak langsung — sebagai pemegang saham terbesar — pada 16 Januari.

 

Menurut data Bloomberg, dianggarkan 78% daripada modal saham Jetson terapung di pasaran terbuka, manakala 22% daripadanya adalah saham beku.

 

Pada Januari tahun ini, Jetson mengumumkan 40% penempatan persendirian yang berpotensi meningkatkan kira-kira RM20.998 juta berdasarkan harga terbitan ilustrasi 19.59 sen. - DagangNews.com