Pemulihan penuh trafik penumpang Malaysia mungkin tertangguh, kata MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pemulihan penuh trafik penumpang Malaysia mungkin tertangguh, kata MIDF Research

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 13 Sept - MIDF Amanah Investment Bank Bhd menjangkakan kelewatan dalam pemulihan trafik penumpang Malaysia berikutan cabaran baru-baru ini yang dihadapi beberapa syarikat penerbangan, termasuk penghantaran pesawat dan alat ganti serta kekurangan buruh.

 

MIDF Research meramalkan trafik penumpang Malaysia pada 94 peratus berbanding ramalan pertumbuhan 2024 sebelumnya sebanyak 102 peratus.

 

Pada separuh pertama 2024 (1H 2024), jumlah pemulihan kapasiti tempat duduk mencecah 85 peratus, dengan purata faktor beban meningkat kepada 79 peratus (3.4 mata peratusan melebihi 1H 2019).

 

“Semakan pantas nombor trafik penumpang Julai 2024 mendedahkan pemulihan kukuh 92 peratus, didorong oleh sektor antarabangsa, yang telah mengatasi prestasi sektor domestik sejak November 2023.

 

“Menyokong pemulihan ini adalah pengembalian dan pengenalan syarikat penerbangan asing, menjadikan jumlah syarikat penerbangan yang berkhidmat untuk Malaysia kepada 71 (FY2019: 69 syarikat penerbangan), dengan lima lagi dijangka pada 2H 2024,” katanya.

 

Oleh itu, firma penyelidikan itu mengekalkan panggilan "Neutral" pada sektor penerbangan.

 

Firma itu berkata, pemulihan daya tampung penumpang pada 1H 2024 meningkatkan momentum Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) dengan keseluruhan trafik penumpang, termasuk operasi di Malaysia dan Turkiye (ISG), mencapai 95 peratus tahap pra-pandemik.

 

Pemulihan ini sebahagian besarnya didorong oleh peningkatan +63 peratus dalam trafik antarabangsa di ISG berbanding 2019, katanya.

 

Firma itu memilih Capital A sebagai pilihan sektor teratas dengan panggilan "Beli" dengan harga sasaran (TP) sebanyak RM1.06 kerana perniagaan penerbangannya kurang terjejas oleh gangguan baru-baru ini.

 

Selain itu, armada Capital A tidak dikurangkan dengan ketara semasa wabak, membolehkannya menumpukan pada pengembangan dan mewujudkan peluang untuk memanfaatkan jurang kapasiti yang ditinggalkan oleh pesaingnya.

 

"Secara berasingan, kumpulan itu berada di peringkat akhir dan berada di landasan yang betul untuk melengkapkan pelan penyusunan PN17 menjelang 4S 2024," katanya.

 

Pada 2H 2024, Capital A merancang untuk mengaktifkan semula 15 lagi pesawat dan menjangkakan lapan penghantaran baharu, meningkatkan armada operasinya daripada 82 peratus pada S2 2024. Syarikat penerbangannya (tidak termasuk Kemboja) memulihkan 79 peratus kapasiti tempat duduk mereka pada suku baru-baru ini, dengan faktor beban purata yang kuat sebanyak 90 peratus.

 

Capital A memberi petunjuk bahawa trafik penumpang dijangka pulih kepada 89 peratus pada S3 2024, disokong oleh pemulihan kapasiti tempat duduk sebanyak 82 peratus. - DagangNews.com