Penarafan sektor petrokimia diturunkan kepada ‘underweight’ ekoran permintaan global semakin lemah – Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Penarafan sektor petrokimia diturunkan kepada ‘underweight’ ekoran permintaan global semakin lemah – Maybank IB

Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC) yang terletak di Johor dijangka mula beroperasi secara komersial pada separuh pertama 2024
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 19 Dis - Maybank Investment Bank menurunkan penarafan terhadap sektor petrokimia kepada ‘underweight’ dengan saranan ‘jual’ kepada saham Petronas Chemicals Group Bhd dan Lotte Chemical Titan Holding Bhd.

 

Firma penyelidikan itu berpendapat bahawa tempoh terbaik industri petrokimia Malaysia sudah berlalu memandangkan permintaan global semakin lemah akibat kadar faedah lebih tinggi dan ekonomi Eropah/Cina yang lesu berkemungkinan menimbulkan masalah pada tahun depan.

 

“Selain kapasiti polimer tambahan yang akan berlaku terutamanya dalam Greater China sepanjang 2023/2024, tidak mungkin industri itu akan melihat semula paras tertinggi purata harga jualannya (ASP) pada 2021 dan separuh kedua 2022,” ulasnya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Maybank IB menjelaskan bahawa ia menjangkakan ASP polimer hiliran kekal lemah disebabkan oleh pengimbangan semula dinamik bekalan-permintaan baharu.

 

Tambahnya, prospek permintaan kekal suram sementara syarikat pemula niaga untuk kapasiti serantau yang baharu ingin meneruskan pengeluaran, melimpahi bekalan kepada 2024.

 

Sementara itu, Kompleks Bersepadu Pengerang (PIC) dijangka mula beroperasi pada separuh pertama tahun depan yang dijangka meningkatkan jumlah kapasiti pengeluaran Petronas Chemicals sebanyak 26% kepada 3.3 juta tan setahun (mtpa) berbanding 12.8 mtpa pada masa ini.

 

Maybank IB berkata kompleks petrokimia PIC akan menggunakan nafta sebagai stok suapan utama, yang mungkin menyebabkan pendapatan Petrinas Chemicals turun naik berbanding portfolio polimer berasaskan etana sedia ada yang dilindungi oleh perjanjian pembekalan jangka panjang yang kompetitif dengan syarikat induknya.

 

“Perisikan Pasaran Kimia dan Tenaga Bebas (ICIS) berpendapat bahawa terdapat krisis lebihan bekalan polimer global, di mana kapasiti polietilena (PE) dan polipropilena (PP) global  mungkin perlu dikurangkan masing-masing sebanyak 23 juta tan dan 18 juta tan setahun pada 2023 hingga 2030 untuk menamatkan kemelesetan,” katanya.

 

Menurut Maybank IB, berikutan jangkaan prospek polimer suram dan bekalan mengatasi permintaan, Petronas Chemicals dan Lotte Chemical Titan berpotensi menderita jika ASP terus menurun dengan dinamik bekalan-permintaan yang tidak seimbang.

 

Oleh itu, firma penyelidikan itu menyarankan pelabur untuk menjual saham Petronas Chemicals dan Lotte Chemical Titan dengan harga sasaran (TP) masing-masing ditetapkan pada RM5.75 dan 83 sen sesaham.  - DagangNews.com