Pendapatan Perak Transit diunjur meningkat pada FY24 didorong hasil positif operasi terminal bas, kata AmInvestment | DagangNews Skip to main content

Pendapatan Perak Transit diunjur meningkat pada FY24 didorong hasil positif operasi terminal bas, kata AmInvestment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Nov - AmInvestment Bank Research mengunjurkan peningkatan dalam pertumbuhan pendapatan Perak Transit Berhad pada FY24 didorong prestasi jualan berdaya tahan daripada terminal bas mereka.

 

Katanya, unjuran itu adalah berdasarkan kepada peningkatan kadar kehadiran orang ramai, kadar penghunian bagi kedai runcit dan kiosk selain sumbangan sulung daripada permulaan operasi di Terminal Bidor Sentral pada 1HFY24.

 

"Kami percaya Perak Transit menawarkan pelabur peluang yang baik bagi memiliki infrastruktur awam dengan model perniagaan yang boleh ditiru di negeri lain selain Perak bagi memacu prospek pertumbuhan yang lebih pantas," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, pada suku ketiga berakhir 30 September 2023, kumpulan itu mencatatkan keuntungan bersih RM16.6 juta, meningkat daripada RM15.03 juta pada suku yang sama pada 2022.

 

BACA JUGA: Perak Transit catat untung bersih RM16.6 juta pada Q3, isytihar 0.75 sen dividen saham

 

Kumpulan itu mengisytiharkan dividen interim keempat sebanyak 0.75 sen sesaham, perlu dibayar pada 14 Feb 2024, menjadikan pembayaran tahun setakat ini kepada 2.25 sen sesaham.

 

Sementara itu, hasil adalah RM43.65 juta berbanding RM45.61 juta pada suku perbandingan sebelumnya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, hasil kumpulan itu bagi 9MFY23 meningkat sebanyak 3.2% disebabkan oleh segmen terminal pengangkutan awam bersepadu (IPTT) yang mengimbangi prestasi mendatar operasi bas dan stesen minyak. 

 

Katanya, pendapatan bersih teras mereka juga meningkat lebih besar 8.2% disebabkan oleh perbelanjaan cukai yang lebih rendah.

 

"Operasi IPTT merekodkan peningkatan hasil sebanyak 4.8% kepada RM86.8 juta, disumbangkan oleh yuran kemudahan projek yang lebih tinggi daripada penyiapan projek (dengan kos pembangunan kasar yang lebih tinggi) dan peningkatan sumbangan daripada pengaturan perkongsian hasil dengan syarikat itu. penyewa logistik serta perkongsian keuntungan daripada perkhidmatan pengurusan terminal," katanya.

 

AmInvestment mengekalkan saranan 'beli' dengan harga wajar (FV) RM1.49 sesaham.- DagangNews.com