Penerokaan minyak dan gas global dijangka goyah tahun ini - Rystad Energy | DagangNews Skip to main content

Penerokaan minyak dan gas global dijangka goyah tahun ini - Rystad Energy

KUALA LUMPUR 8 Sept - Penerokaan minyak dan gas global dijangka goyah tahun ini, berikutan bilangan blok berlesen dan jumlah keluasan jatuh ke paras terendah sepanjang masa, ketika sektor itu bergelut untuk mengatasi kesan pandemik COVID-19 dan kejatuhan pasaran minyak yang berikutnya, menurut firma perunding tenaga yang berpangkalan di Oslo, Rystad Energy.

 

Rystad berkata, hanya 21 pusingan pajakan selesai di seluruh dunia hingga Ogos, separuh daripada 42 pusingan yang diadakan dalam lapan bulan pertama 2021.

 

Menurutnya, keluasan yang dianugerahkan setakat tahun ini telah menyusut kepada paras terendah dalam tempoh 20 tahun iaitu 320,000 km persegi.

 

"Pusingan pajakan global dijangka berjumlah 44 tahun ini, 14 kurang daripada pada 2021 dan tahap terendah sejak 2000," kata Rystad dalam kenyataan terbaharunya.

 

Ia berkata perbelanjaan global untuk penerokaan telah jatuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kerana syarikat minyak dan gas berusaha untuk mengehadkan risiko dengan memberi tumpuan kepada aset pengeluar teras dan wilayah dengan keluaran terjamin, bertujuan untuk menyelaraskan operasi mereka dan membina perniagaan yang lebih berdaya tahan di tengah-tengah ketidaktentuan pasaran dan ancaman kemelesetan.

 

Firma itu berkata landskap politik juga menyumbang kepada penurunan dalam anugerah lesen, dengan banyak kerajaan menghentikan sementara atau menghentikan pajakan, dan menggalakkan syarikat untuk menyelesaikan aktiviti penerokaan dalam blok yang telah diberikan.

 

Menurutnya lagi, trend ini mungkin berterusan, memandangkan kerajaan kurang berminat untuk melabur dalam pengeluaran bahan api fosil, dan sebaliknya melihat ke hadapan untuk masa depan bersih-sifar.


 

 Rystad, Aatisha Mahajan
          Aatisha Mahajan

 

Naib presiden analisis Rystad, Aatisha Mahajan berkata, aktiviti penerokaan global berada dalam aliran menurun sejak beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun sebelum pandemik COVID-19 dan kejatuhan pasaran minyak, dan itu nampaknya akan berterusan tahun ini dan tahun-tahun mendatang.

 

"Adalah jelas bahawa syarikat minyak dan gas tidak bersedia untuk mengambil risiko peningkatan yang berkaitan dengan penerokaan atau penerokaan baharu di kawasan sensitif alam sekitar atau politik," kata Mahajan.

 

Rystad berkata sektor penerokaan darat merupakan penyumbang penting kepada penurunan keluasan yang dianugerahkan.

 

Ia berkata jumlah keluasan darat yang diberikan dalam aktiviti pajakan telah menjunam daripada lebih 560,000 km persegi pada 2019, kepada hanya 115,000 km persegi setakat tahun ini.

 

Keluasan pajakan luar pesisir juga mencecah tahap tinggi pada 2019, sebelum jatuh dari tebing pada 2020, dan kekal rata dalam dua tahun lalu, katanya.

 

 

parafrasa

 

 

Rystad berkata pusingan akhir pajakan telah menurun dengan ketara di Rusia, AS dan Australia tahun ini.

 

Dikatakan bahawa digabungkan, negara-negara ini telah mengadakan lima pusingan pajakan setakat tahun ini, dengan tiga di Rusia dan masing-masing satu di AS dan Australia, turun daripada 17 pusingan dalam lapan bulan pertama 2021 (terdiri daripada lapan di Rusia, lima di AS, dan empat di Australia).

 

Penurunan di AS didorong terutamanya oleh pembatalan Jualan Pajakan 259 dan 261 di Teluk Mexico dan Cook Inlet di Alaska, katanya.

 

Sementara itu, Rystad berkata pelesenan Asia telah menentang trend, dengan peningkatan aktiviti dan blok diberikan di Malaysia, Indonesia, India dan Pakistan.

 

Menurutnya, penurunan global dalam pusingan pelesenan secara langsung menjejaskan keluasan yang diberikan, yang telah mencecah paras terendah sepanjang masa untuk tempoh Januari hingga Ogos kira-kira 320,000 km persegi. - DagangNews.com