Peningkatan perkahwinan campur: hapuskah prejudis, rasisme? | DagangNews Skip to main content

Peningkatan perkahwinan campur: hapuskah prejudis, rasisme?

Gambar hiasan perkahwinan oleh Adika Suhari

 

 

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

KEDUA-DUA anak lelaki saya mahu berkahwin campur. Anak pertama Saifullah dengan wanita Korea di Kanada dan yang kedua dengan wanita Cina sebelum ke New Zealand.

 

Itu tidak mengejutkan saya dan isteri dengan sikap terbuka setelah lebih 23 tahun di luar negara. Alhamdulilah dapat mengislamkan dua orang bakal menantu setelah ramai yang saya islamkan di New Zealand dan Dubai bersama Yusuf Islam.

 

Dari perspektif, tidak semua hubungan mesti terikat dengan budaya dan agama yang sama. Realiti itu boleh sangat berbeza, terutama bagi mereka yang mencari cinta di luar batas-batas yang kuat yang masih ada walaupun terdapat kepelbagaian kaum di Malaysia.

 

Masalah perkauman yang ditujukan kepada mereka dengan cara yang halus dan terang-terangan dihancurkan oleh hubungan yang lebih erat antara kumpulan, terutama pada usia muda.

 

Rasisme bukanlah sesuatu yang wujud sejak lahir, perkauman adalah sesuatu yang diajarkan. Ini semua mengenai mendidik anak-anak saya, salah satu cara anak-anak belajar adalah melalui ajaran ibu bapa. Anak-anak harus belajar perkauman dari suatu tempat melalui pendidikan tetapi salah ajarannya.

 

Walaupun terdapat undang-undang di bawah Akta Hasutan dan Kanun Keseksaan yang bertujuan untuk mengkodifikasikan keharmonian antara kaum, ketegangan dan kebencian yang berlarutan muncul secara berkala dalam episod-episod kehidupan.

 

Tetapi mengingat undang-undang dan sikap yang berlaku yang menunjukkan secara terang-terangan tidak dapat diterima, pasangan antara kaum menghadapi perkauman yang mungkin halus dan bahkan meresapi keluarga dan rakan mereka.

 

Dari sudut pandangan anak-anak mungkin bermaksud baik, tetapi dari sudut pandang saya ini sangat menyinggung perasaan, kerana saya juga dari campuran bangsa.

 

Sekiranya kita dapat ruang untuk bersuara maka tentu saja, terutama dalam perlumbaan majoriti, kita memiliki kewajiban untuk bersuara untuk kaum minoriti kerana mereka mungkin tidak dapat melakukannya sendiri.

 

Tetapi di mana percakapan gagal, memupuk generasi seterusnya menjadi lebih sensitif antara kaum mungkin merupakan jalan terbaik untuk maju. Lagipun, kemampuan seseorang untuk stereotaip biasanya dipelajari dari ibu bapa dan rakan sebaya di sekolah.
 

 

fudzail
PENUNJUK perasaan anti perkauman ke atas pendatang Asia di
Washington DC, Amerika Syarikat. Gambar oleh Viviana Rishe 

 

 

Walaupun anak-anak dapat mengenal pasti perbezaan kaum dari usia muda, idea bahawa kaum tertentu dikaitkan dengan sifat tertentu dan oleh itu lebih unggul atau rendah diri dipelajari secara tidak sedar.

 

Jika anak-anak membesar dalam lingkungan orang tua  menyatakan sikap atau tingkah laku rasis, kemungkinan anak-anak akan memodelkan pemikiran dan tingkah laku.

 

Sebenarnya anak-anak saya membesar dipengaruhi dalam keluarga yang berfikiran terbuka dengan rakan-rakan yang bergaul di luar kumpulan bangsa. Saya mempunyai lebih 100 bangsa sebagai sahabat.

 

Cara terbaik bagi ibu bapa untuk mengasuh anak-anak adalah dengan mendedahkan mereka kepada orang-orang dari pelbagai bangsa dan memimpin dengan bertindak, bukannya duduk dan memberitahu mereka bahawa anda tidak boleh melakukan ini dan itu. Itu adalah perkauman dan rasisme.

 

Oleh itu saya merasa gembira bila membaca lebih ramai rakyat Malaysia berkahwin di luar bangsa mereka sendiri. Dengan mengikuti trend di seluruh dunia di mana garis etnik semakin kabur.

 

 

nikah

 

 

Laporan Perangkaan Perkahwinan dan Perceraian Jabatan Perangkaan Malaysia menyatakan bahawa 9% daripada jumlah perkahwinan (18,509 daripada 206,253 perkahwinan) tahun lalu melibatkan mereka dari pelbagai etnik.

 

Dari 18,509 perkahwinan antara etnik pada tahun 2018, 48% adalah Muslim dan 51.7% adalah perkahwinan antara etnik bukan Islam.

 

Ini adalah peningkatan daripada 8% yang dicatatkan pada tahun 2017 (16.238 daripada 203.741 perkahwinan).

 

Sebagai perbandingan, perkahwinan antara kaum berkembang di seluruh Amerika Syarikat dari 7.4% hingga 10.2% dari tahun 2000 hingga 2012-2016, menurut Biro Bancian AS. Itu tidak termasuk Kanada dan New Zealand.

 

Lebih dekat ke rumah, statistik Singapura tahun 2018 menunjukkan bahawa perkahwinan antara etnik di republik itu terus meningkat selama bertahun-tahun dengan 22.4% tahun lalu berbanding 22.1% pada tahun 2017.

 

Laporan statistik Malaysia terkini mengandungi data mengenai perkahwinan dan perceraian mengikut negeri, daerah pentadbiran, jantina, umur dan kumpulan etnik untuk tahun 2017 dan 2018.

 

Dari segi perkahwinan keseluruhan terdapat peningkatan 1.2% daripada 203,741 pada tahun 2017 berbanding 206,253 tahun lalu.

 

Kadar perkahwinan kasar kekal pada 6.4 per 1,000 penduduk.

 

 

fudzail

 

 

Statistik juga menunjukkan bahawa perkahwinan Muslim meningkat 1.9% sementara perkahwinan bukan Islam menurun 0.5%.

 

Laporan itu juga mendedahkan bahawa usia rata-rata pengantin lelaki dan pengantin perempuan masing-masing kekal pada usia 28 dan 26 tahun.

 

Ia menambah bahawa usia tertua bagi pengantin lelaki dan perempuan masing-masing adalah 92 dan 83 tahun.

 

Jumlah perceraian meningkat sedikit sebanyak 0.1% daripada 50,314 pada 2017 kepada 50,356 pada 2018. Perceraian orang Islam meningkat sebanyak 1.4% sementara perceraian bukan Islam menurun sebanyak 4.9%.

 

Walaubagaimanapun, kami mengharap perkahwinan kedua anak lelali dengan wanita berlainan bangsa akan kekal selamanya.

 

Hanya apakah bangsa cucu kami? Bukan Melayu tentunya.

 

Tentu meriah dengan berlainan kaum dari saya yang bercampur Melayu dan Cina!   - DagangNews.com