Peningkatan tarif boleh menjadi tidak cukup untuk mengimbangi capex Westports, kata CGS-CIMB | DagangNews Skip to main content

Peningkatan tarif boleh menjadi tidak cukup untuk mengimbangi capex Westports, kata CGS-CIMB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 15 Dis - Ketidakpastian mengenai kuantum dan masa kenaikan tarif pengendalian terminal (THC) pengawalseliaan yang sangat diperlukan, boleh menjadi risiko penurunan penarafan terhadap Westports Holdings Bhd.

 

Menurut CGS-Cimb Research, ini adalah kerana kenaikan tarif boleh berubah menjadi tidak mencukupi untuk mengimbangi Westports untuk perbelanjaan modal (CAPEX) yang telah diperuntukkan untuk projek pengembangan terminal Westports 2 (W2).

 

Ia berkata kerajaan dan Pihak Berkuasa Port Klang (PKA) tidak memberikan Westports sebarang jadual tarif yang sebenarnya.

 

"Oleh itu, kita tidak boleh mengatakan dengan pasti jika Westports akan mendapat pulangan yang mencukupi dari projek W2.

 

"Dalam taklimat untuk penganalisis dan pelabur Jumaat lepas, Westports seolah -olah berfikir bahawa kerajaan akan munasabah dan akhirnya akan memberikan kenaikan tarif yang sesuai.

 

"Sama ada keyakinan ini ternyata benar atau tidak masih boleh dilihat.

 

"Walaupun kami menjangkakan PKA memberikan kenaikan tarif ke Westports seawal 1 September 2025 (dan juga pada 1 September 2028), Westports memerlukan lebih daripada dua kenaikan tarif untuk menjadikan projek W2 berbaloi," kata rumah penyelidikan itu.

 

Ia menambah bahawa kenaikan tarif juga boleh menimbulkan kemarahan pengeluar tempatan serta pengimport dan pengeksport tempatan, kerana kotak gerbang menanggung kenaikan mana -mana kenaikan tarif pelabuhan.

 

"Kami tidak nampak mengapa pelabur harus melabur pada masa ini sementara ketidakpastian masih wujud.

 

"Nampaknya lebih masuk akal bagi pelabur untuk mengurangkan pendedahan mereka terhadap risiko perniagaan Westports, mengamalkan pendekatan 'menunggu-dan-lihat', sebelum memasuki semula stok jika dan ketika kerajaan dan PKA menghantar isyarat yang tepat kepada pelabur mengenai Tarif masa depan meningkat, "kata CGS-Cimb Research.

 

Pada 8 Disember, Westports mengumumkan bahawa ia telah menandatangani perjanjian tambahan ketiga untuk penswastaan Westports dengan kerajaan dan PKA.

 

Perjanjian asalnya adalah untuk konsesi 30 tahun untuk mengendalikan pelabuhan Westports 1 pada tahun 1994-2024, yang sebelum ini dilanjutkan selama 30 tahun hingga 2054.

 

Konsesi baru memerlukan Westports untuk membina empat terminal kontena baru dan meningkatkan pajakan tanah dan pembayaran sewa pajakan berubah -ubah dari 1 September 2024.

 

CGS-CIMB telah menurunkan panggilannya untuk "mengurangkan" berdasarkan fakta bahawa Westports telah komited untuk membina fasa W2 dengan capex sekurang-kurangnya RM6.3 bilion dan terdedah kepada risiko inflasi kos dan overrun kos projek.

 

"Dengan sekurang -kurangnya RM6.3 bilion dalam capex seperti yang dipandu oleh Westports atau sehingga RM6.8 bilion, kos fasa W2 Fasa One Capex sangat penting jika dibandingkan dengan RM4.4 bilion dalam nilai buku bersih aset tetap dan aset konsesi akhir-2023.

 

"Memandangkan Westports bertanggungjawab sepenuhnya terhadap CAPEX, semua risiko yang berkaitan dengan projek, termasuk inflasi kos atau overruns kos, jatuh tepat di bahunya," jelasnya.

 

Rumah Penyelidikan menyemak semula penilaian aliran tunai diskaun Westports lebih rendah kepada RM2.25, dalam senario terburuk di mana Westports membelanjakan semua RM6.8 bilion pada Capex, tetapi tanpa kenaikan tarif.

 

"Westports juga mencari pemegang saham institusi atau strategik baru untuk menaikkan antara RM800mil dan RM1.2bil dalam ekuiti baru, yang mungkin mengakibatkan sebanyak 10% pengembangan asas saham semasa," katanya.- DagangNews.com