Penyedia khidmat pengebumian Nirvana ditawar pada harga AS$2 bilion (RM9.07 bilion) | DagangNews Skip to main content

Penyedia khidmat pengebumian Nirvana ditawar pada harga AS$2 bilion (RM9.07 bilion)

Bangunan Nirvana di Kuala Lumpur.

SINGAPURA/HONG KONG 15 Sept - Firma ekuiti persendirian CVC Capital Partners menjual penyedia perkhidmatan pengebumian Malaysia Nirvana Asia Ltd dalam perjanjian yang boleh mencecah sehingga AS$2 bilion, menurut tiga orang yang mengetahui perkara itu memberitahu Reuters.

 

Proses penjualan, yang dijalankan oleh Morgan Stanley, telah memasuki pusingan kedua bidaannya, kata dua orang sumber.

 

Syarikat yang berminat membeli dalam pusingan kedua kebanyakannya adalah pembeli strategik yang berpangkalan di luar Asia, kata salah seorang dan individu berasingan yang mengetahui tentang perjanjian itu.

 

Dana infrastruktur juga terdapat dalam campuran urus niaga tersebut, kata salah seorang daripadanya lagi.

 

Bidaan yang mengikat akan dibuat dalam beberapa minggu, kata sumber kelima. Semua sumber enggan dikenal pasti kerana maklumat tersebut adalah sulit.


 

nirvana
Kemudahan yang disediakan di Nirvana termasuk dewan untuk acara menghormati jenazah untuk kali terakhir.

 


Nirvana tidak segera menjawab permintaan untuk mengulas. Begitu juga CVC, Morgan Stanley dan pengasas Nirvana David Kong enggan mengulas, kata Reuters.

 

Yakin terhadap peningkatan permintaan bagi pengebumian mewah di rantau ini, CVC membeli perniagaan itu dengan harga AS$1.1 bilion pada 2016.

 

CVC cuba menjualnya dua tahun kemudian tetapi perbincangan dengan beberapa syarikat dan dana ekuiti persendirian pada masa itu gagal, menurut orang yang mempunyai pengetahuan tentang pelan jualan awal tersebut.

 

Ditubuhkan pada 1990, Nirvana menyediakan perkhidmatan pengebumian, pengebumian dan pembakaran mayat untuk manusia dan haiwan peliharaan. Ia juga mempunyai kehadiran di Singapura, Thailand dan Indonesia, menurut laman webnya. - DagangNews.com