Perdagangan Malaysia diunjur bertambah baik dipacu prospek cerah eksport barangan elektronik, kata Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Perdagangan Malaysia diunjur bertambah baik dipacu prospek cerah eksport barangan elektronik, kata Maybank IB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 22 April - Maybank Investment Bank (Maybank IB) mengunjurkan perdagangan Malaysia bertambah baik tahun ini sejajar dengan pemulihan perdagangan global dipacu oleh prospek lebih cerah dalam eksport barangan elektronik.

 

Mereka menjangkakan eksport dan import 2024 meningkat semula masing-masing sebanyak 4.7% dan 5.6%.

 

Firma penyelidikan itu berkata, walaupun prestasi bulanan tidak memberangsangkan ketika ini tetapi ia merupakan permulaan positif dan merupakan petanda baik untuk kebangkitan semula dalam eksport tahun ini bagi menyokong pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) 2024 yang lebih kukuh sebanyak 4.4%.

 

"Pada masa sama, arah aliran import barangan modal dan barangan pengguna menandakan permintaan domestik yang kukuh manakala pemulihan import bagi barangan pengantara menyokong pemulihan sektor pembuatan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Eksport Malaysia Mac 2024 susut RM1 bilion, produk sawit catat penurunan tertinggi - DOSM

 

Terdahulu, eksport yang lebih rendah disumbangkan penurunan terutamanya ke Singapura (-RM1.4 bilion) diikuti Australia (-RM1.2 bilion), Kesatuan Eropah (-RM1.1 bilion), Jepun (-RM450.1 juta), Hong Kong (-RM446.3 juta), Mexico (-RM398.8 juta) dan China (-RM345.9 juta). 

 

Penurunan ini sejajar dengan kejatuhan minyak sawit & keluaran pertanian berasaskan minyak kelapa sawit (-RM1.7 bilion); keluaran petroleum (-RM1.2 bilion); barangan elektrik & elektronik (-RM770.1 juta); dan barangan perkilangan berasaskan minyak kelapa sawit (-RM449.1 juta).

 

Secara keseluruhannya, prestasi perdagangan Malaysia terus mengukuh pada Mac 2024, seiring dengan peningkatan dalam import, terutamanya didorong oleh barangan modal. 

 

Jumlah dagangan menunjukkan peningkatan 5.1% daripada RM232.6 bilion pada tahun sebelumnya kepada RM244.5 bilion dipacu oleh kenaikan import 12.5%, mencecah RM115.8 bilion," katanya. 

 

Maybank IB berkata, pertumbuhan import semakin mengukuh hasil daripada pertumbuhan dua digit yang mampan dalam import barangan modal dan barang pengantara walaupun terdapat penyederhanaan mendadak dalam import barangan penggunaan dan penurunan dalam import untuk eksport semula.

 

Katanya, pertumbuhan eksport pembuatan didorong oleh penghantaran peralatan pengangkutan, produk besi & keluli dan jentera, peralatan dan alat ganti yang memperlahankan penurunan berterusan dalam sektor elektrik dan elektronik (E&E) serta produk kimia. - DagangNews.com