Perniagaan blok rantai bantu perkembangan MyEG, imbangi kejatuhan hasil pengangkutan | DagangNews Skip to main content

Perniagaan blok rantai bantu perkembangan MyEG, imbangi kejatuhan hasil pengangkutan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 April - Pendapatan MyEG Services Bhd daripada perniagaan blok rantai (blockchain) akan berkembang dan mengimbangi kejatuhan hasil pengangkutannya.

 

CGS International Research (CGSI) menjangkakan hasil blok rantai syarikat teknologi itu meningkat kepada RM143 juta atau 18% daripada jumlah hasil pada tahun kewangan 2024 (FY24) daripada 12% atau RM90 juta pada TK23, yang kebanyakannya daripada jualan jualan token Zentrixnya.

 

“Kami faham bahawa pihak pengurusan menyasarkan untuk mengeluarkan kira-kira satu juta token Zetrix setiap suku tahun melalui dua bursa tempat token itu disenaraikan.

 

“Pengurusan juga memberi panduan bahawa ZTrade Malaysia-China (penyelesaian perdagangan kastam rentas sempadan berasaskan blokchain) boleh disiarkan pada bulan depan bertepatan dengan ulang tahun ke-50 hubungan diplomatik Malaysia-China,” kata firma penyelidikan itu.

 

Selain itu, Filipina dan Indonesia mahu menggunakan platform blok rantai Zentrix MyEG, tambahnya.

 

Firma penyelidikan itu menjangka MyEG mencatatkan pendapatan RM816 juta untuk FY24 dan untung bersih RM499 juta atau pendapatan sesaham 6.7 sen.

 

CGSI Research menjangkakan kos pembangunan MyEG akan jatuh kepada RM150 juta pada FY24 daripada RM460 juta setiap tahun pada FY22 dan FY23, kerana platform blok rantai semasa mencapai kesediaan operasi.



Ia juga mengunjurkan segmen perkhidmatan imigresen MyEG untuk terus mendapat manfaat daripada aktiviti pengambilan pekerja asing yang rancak tahun ini.

 

Putrajaya telah menetapkan akhir Mei sebagai tempoh akhir bagi majikan untuk membawa masuk pekerja asing dalam sektor formal, dengan sasaran untuk mencapai kira-kira 2.5 juta jumlah pekerja berdaftar menjelang pertengahan tahun daripada 2.13 juta pada Februari.

 

“Ini seharusnya mempercepatkan lagi pengambilan pekerja asing oleh majikan dengan kuota pengambilan pekerja, yang kami percaya akan memberi manfaat kepada pembaharuan permit MyEG dan perniagaan pemadanan pekerjaan dan mengurangkan penurunan berterusan dalam pendapatan segmen pengangkutan berikutan pendigitalan perkhidmatan Jabatan Pengangkutan Jalan, yang telah menjejaskan perkhidmatan pembaharuan legasi MyEG,” kata firma penyelidikan itu.

 

CGSI Research mengekalkan panggilan "tambah" ke atas MyEG dengan harga sasaran yang diperoleh model pertumbuhan Gordon yang lebih tinggi sebanyak RM1.15 sesaham dan pulangan ekuiti yang mampan sebanyak 18.8% disebabkan penilaiannya yang menarik (11.8 kali ganda pendapatan harga FY24).

 

Ia memberi amaran kepada risiko utama terhadap panggilannya termasuk tidak melanjutkan perkhidmatan konsesi semasa MyEG, kehilangan bahagian pasaran dalam perniagaan sampingan dan penyelesaian blok rantai baharu yang gagal menjadi kenyataan.

 

Pemangkin penilaian semula terbalik untuk MyEG termasuk jualan blok rantai yang kukuh dan penganugerahan perkhidmatan konsesi baharu daripada kerajaan tempatan dan asing, kata CGSI Research. - DagangNews.com