Petronas Lubricants International, Iceotope bekerjasama bangunkan rumusan pengurusan haba mampan | DagangNews Skip to main content

Petronas Lubricants International, Iceotope bekerjasama bangunkan rumusan pengurusan haba mampan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Jun - Petronas Lubricants International dan Iceotope menjalinkan kerjasama bagi membangunkan rumusan pengurusan haba mampan untuk pusat data, kemudahan perkomputeran dan operasi rantaian blok. 

 

Kerjasama itu bertujuan meningkatkan kecekapan, mengurangkan pelepasan karbon dan mengurangkan kadar penggunaan air.

 

Menerusi gabungan kepakaran kedua-dua pihak dalam pengurusan haba, kerjasama itu akan memberi fokus kepada penyelidikan, pembangunan dan inovasi untuk mencipta teknologi penyejukan cecair yang memenuhi permintaan sektor infrastruktur digital yang sedang berkembang.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Lubricants International, Hezlinn Idris berkata, pihaknya berbangga untuk bekerjasama dengan Iceotope, kerana mereka berkongsi asas yang sama dalam kepakaran teknologi penyejukan cecair.

 

"Melalui perkongsian ini, kami akan dapat menawarkan impak yang ketara dengan membolehkan prestasi yang lebih baik untuk sektor infrastruktur data tanpa menjejaskan alam sekitar. Ia juga merupakan bukti kemajuan untuk Petronas Lubricants," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

 

iktisad

 

 

Ketua Pegawai Iceotope, Davide Craig berkata, kerjasama pihaknya dengan Petronas Lubricants International meletakkan inovasi dalam amalan mampan di barisan hadapan.

 

"Dengan menggabungkan kepakaran Iceotope dengan teknologi termaju Petronas, kami bukan sahaja menyejukkan pusat data; kami memastikan penyejukan yang cekap dan bertanggungjawab pada standard tertinggi," katanya.

 

Petronas Lubricants International turut memperkenalkan Petronas Iona Tera, cecair penyejuk yang direka khusus untuk pusat data yang bergantung pada penyejukan cecair untuk mengekalkan suhu optimum.

 

Peluasan rangkaian Petronas Iona, Petronas Iona Tera baharu mengikuti hampir dua tahun penyelidikan dan pembangunan pengurusan haba serta pengesahan yang meluas
proses termasuk penilaian kimia cecair dan bahan yang berbeza dalam keadaan makmal.

 

Petronas Iona pada mulanya dibangunkan untuk kenderaan elektrik (EV), menyasarkan tiga kawasan kritikal - enjin, kotak gear, bateri dan galas. 

 

Kawalan haba cecair adalah penting untuk meningkatkan kecekapan dan mengurangkan penggunaan tenaga sambil memastikan keselamatan dan kebolehpercayaan sistem dalam EV.  - DagangNews.com