PKS harap Kabinet baharu fokus kepada ekonomi - SAMENTA | DagangNews Skip to main content

PKS harap Kabinet baharu fokus kepada ekonomi - SAMENTA

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Dis - Pelantikan Datuk Seri Amir Hamzah Azizan sebagai Menteri Kewangan II diharap dapat mempercepatkan tindak balas negara terhadap ekonomi global yang tidak menentu, menurut Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SAMENTA).

 

Pengerusi SAMENTA, Datuk William Ng berkata, pelantikan itu membantu Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam melaksanakan hala tuju ekonomi dan dasar fiskalnya berdasarkan pengurangan defisit dan rasionalisasi subsidi.

 

Beliau berkata, pihaknya gembira kerana ‘pasukan idaman’ Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dan Liew Chin Tong kekal dalam Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri untuk terus mempromosikan kemasukan pelaburan dan menyusun semula sektor perindustrian.

 

"Selain itu, Steven Sim mempunyai tugas yang penting dan mencabar sebagai Menteri Sumber Manusia yang baharu, kerana pembaharuan buruh dan gaji adalah antara isu terpenting dalam peralihan kepada ekonomi MADANI, dan mempunyai kesan langsung dan berkekalan kepada ekonomi dan industri.

 

"SAMENTA akan terus bekerjasama rapat dengan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi di bawah pimpinan menteri Datuk Ewon Benedick dan timbalan menteri baharu Datuk R Ramanan untuk menyokong pembangunan perusahaan kecil dan sederhana (PKS)," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Ng berkata, antara keutamaan utama 'Kabinet Anwar 2.0' adalah untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi, melibatkan industri dalam perubahan dasar utama, menstabilkan kos barangan dan kos menjalankan perniagaan secara umum.

 

Selain itu katanya, mewujudkan pekerjaan bernilai tinggi, menghapuskan beban kawal selia yang tidak perlu kepada perniagaan dan memperbaharui undang-undang dan upah buruh.

 

 

samenta
Datuk William Ng

 

 

"Dalam hal ini, kami sekali lagi menyeru pembentukan Pasukan Petugas Masa Hadapan Kerja peringkat kabinet, untuk mengumpulkan pemimpin politik, industri, dan ahli akademik untuk merancang dan membangunkan tindak balas kami terhadap pasaran bakat yang berubah.

 

"Ini termasuk menghentikan eksodus bakat, membantu rakyat Malaysia kekal relevan dalam ekonomi kreatif dan rendah karbon, mengecilkan jurang antara keperluan industri serta ketersediaan pekerja mahir terlatih, sambil memastikan industri kita, ahli akademik, kerajaan, rakyat secara amnya, menyedari perubahan ini dan bersedia," katanya.

 

Beliau berkata, memandangkan mandat kuat Kerajaan Perpaduan, ia adalah peluang yang jarang berlaku bagi kerajaan untuk membuat pembaharuan undang-undang buruh yang sukar tetapi perlu, untuk mengemas kini undang-undang buruh era kolonial untuk lebih mencerminkan ekonomi gig semasa.

 

Katanya, ia bagi memastikan bahagian pendapatan buruh lebih kukuh, membenarkan gaji terikat kepada produktiviti dan bukannya bekerja dengan masa, melindungi pekerja dengan lebih baik dan pembentukan dana redundansi.

 

"Kami akan terus menyokong usaha kerajaan dalam mengubah ekonomi Malaysia, dan dalam meningkatkan produktiviti dan keupayaan PKS kami. Ini termasuk menangani isu struktur asas yang menghalang pertumbuhan PKS kami, bukannya langkah henti jurang dalam bentuk geran dan pemberian," katanya. - DagangNews.com