PLUS, LLM setuju tambah stesen pengecas EV lebuh raya | DagangNews Skip to main content

PLUS, LLM setuju tambah stesen pengecas EV lebuh raya

KUALA LUMPUR 16 Feb - PLUS Malaysia Bhd (PLUS) dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (Lembaga Lebuhraya Malaysia atau LLM) bersetuju untuk memudahkan proses membangunkan dan menambah bilangan stesen pengecas kenderaan elektrik (EV) di sepanjang lebuh raya PLUS, kata Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI).

 

Dalam satu kenyataan, MITI berkata PLUS dan LLM akan mengenal pasti lokasi strategik di kawasan rehat dan rekreasi (R&R) serta persinggahan lebuh raya di sepanjang lebuh raya PLUS untuk stesen pengecasan.

 

“Selain itu, kerajaan telah meminta bekalan elektrik yang mencukupi di tapak stesen pengecas EV yang diluluskan di R&R dan pembangunan pencawang baharu di lokasi yang diperlukan,” kata kementerian itu selepas mesyuarat pertama Jawatankuasa Pemandu EV Kebangsaan (NEVSC) pada 2024, Bernama melaporkan.

 

MITI berkata Tenaga Nasional Bhd (TNB) turut memberi taklimat kepada NEVSC bahawa syarikat utiliti itu sedang menganalisis kaedah penyumberan bekalan kuasa dan penggunaan kuasa dari semasa ke semasa untuk menggalakkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui (RE) semasa mengecas EV.

 

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz menghuraikan bahawa selain mengecas EV menggunakan RE, kerajaan mengalu-alukan cadangan untuk menggalakkan model perniagaan baharu mengoptimumkan pengecasan EV apabila penggunaan elektrik rendah.

 

Menurut kementerian itu, pengendali pelabuhan Northport (Malaysia) Bhd telah menimbulkan risiko keselamatan berhubung pengendalian pengecasan EV dalam sektor logistik, dan NEVSC telah bersetuju bahawa garis panduan amalan terbaik mengenai pengecasan EV semasa menjalankan urusan logistik perlu disediakan dalam enam bulan, untuk digunakan sebagai rujukan bagi industri.

 

Sementara itu, mesyuarat NEVSC yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof, yang juga Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air, turut membincangkan isu penambahbaikan prosedur dan pelesenan stesen pengecas EV.

 

Fadillah berkata kerajaan telah mengakui cabaran yang dihadapi oleh pengendali perkhidmatan pengecasan EV pada masa ini.

 

“Saya telah mengarahkan agensi kerajaan yang terlibat untuk menyelaras dan memudahkan peraturan berkaitan termasuk yang berkaitan dengan perlesenan.

 

“Ini bagi memastikan pembangunan dan operasi stesen pengecas EV di seluruh negara akan berfungsi dengan lancar dan juga untuk menyokong pembangunan ekosistem EV secara holistik tanpa menjejaskan aspek keselamatan,” tambahnya.- DagangNews.com