Power Root dapat semula hak guna jenama ‘Ah Huat’ di Indonesia, bayar RM1.27 juta kepada CV Ego Sun Star Sukses Mandiri | DagangNews Skip to main content

Power Root dapat semula hak guna jenama ‘Ah Huat’ di Indonesia, bayar RM1.27 juta kepada CV Ego Sun Star Sukses Mandiri

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 8 Mei - Anak syarikat Power Root Bhd berjaya mendapatkan semula tanda dagangan jenama “Ah Huat” bagi minuman kopi dan teh, selepas mencapai penyelesaian secara baik di luar mahkamah dengan pengedarnya di Indonesia CV Ego Sun Star Sukses Mandiri (CV Ego) berikutan perbalahan pelanggaran hak cipta dagangan yang bermula pada 2013.

 

Power Root telah menyelesaikan pertikaian undang-undang dengan membayar sejumlah RM1.27 juta kepada CV Ego untuk menuntut semula jenama tersebut.

 

Menurut makluman di Bursa Malaysia, perjanjian penyelesaian itu memerlukan CV Ego mengiktiraf dan memperakui pemilikan dan hak Power Root (M) Sdn Bhd (PRM) ke atas tanda dagangan "Ah Huat" yang telah digunakan, difailkan dan didaftarkan di seluruh dunia oleh PRM dan anak syarikatnya mulai 25 April 2012. CV Ego kemudiannya akan menghentikan penggunaan dalam sebarang cara tanda dagangan "Ah Huat".

 

Sebagai balasan, anak-anak syarikat Power Root akan memberikan pertimbangan sebanyak IDR725 juta (kira-kira RM213,000) kepada CV Ego, mengetepikan keputusan yang diberikan sebelum ini oleh Mahkamah Komersial Jakarta Pusat (CJCC) sebanyak IDR74.5 bilion (kira-kira RM23.7 juta) berbanding Power Root Manufacturing Sdn Bhd dan Power Root Marketing Sdn Bhd pada 15 Nov 2023.

 

Selain itu, kedua-dua pihak juga memeterai perjanjian penyerahan hak tanda dagangan di mana CV Ego akan memindahkan tanda dagangan "Ah Huat" yang berdaftar dengan Ketua Pengarah Harta Intelek Indonesia kepada PRM dengan jumlah pertimbangan sebanyak IDR4.28 bilion (bersamaan dengan kira-kira RM1. 26 juta).

 

Perjanjian penyerahan tanda dagangan dijangka selesai pada penghujung Julai 2024.

 

 

power root

 

 

Sebagai imbasan, Power Root pada 3 Januari 2024, berkata dua anak syarikatnya iaitu Power Root Manufacturing dan Power Root Marketing telah dikenakan tuntutan oleh CV Ego untuk ganti rugi berjumlah IDR74.5 bilion kerana pelanggaran tanda dagangan, dengan keputusan telah diberikan oleh Komersial Mahkamah memihak kepada CV Ego pada 15 Nov 2023.

 

Bagaimanapun, Power Root berkata keperluan prosedur untuk tuntutan itu tidak dipenuhi, kerana Power Root Manufacturing atau Power Root Marketing tidak menerima sebarang pemberitahuan bertulis atau dokumen mahkamah mengenai tuntutan sebelum itu, jadi mereka tidak berpeluang untuk mengurusnya, dan tidak diwakili, pada prosiding mahkamah.

 

Oleh itu, Power Root berkata ia mempunyai alasan kukuh untuk merayu terhadap keputusan itu.

 

Menurut Power Root, kes itu bermula pada Januari tahun lalu, apabila PRM memulakan tindakan undang-undang terhadap CV Ego dan Lim Kok Kiong, warganegara Indonesia, untuk membatalkan tanda dagangan “Ah Huat” yang Lim telah daftarkan dengan Ketua Pengarah Intelek Indonesia.

 

Hartanah pada 21 Feb 2013 — hanya sehari sebelum pelantikan rasmi CV Ego sebagai pengedar Power Root untuk Indonesia. Pendaftaran tanda dagangan ini kemudiannya dipindahkan ke CV Ego pada 4 April 2022.

 

Sebagai tindak balas kepada pembatalan tanda dagangan, CV Ego memfailkan saman pertama pelanggaran tanda dagangan RM23 juta terhadap anak syarikat Power Root Indonesia PT Natbio Marketing Indonesia.

 

Tuntutan ini kemudiannya ditolak oleh Mahkamah Komersial Indonesia atas alasan kumpulan Power Root pertama kali memfailkan tanda dagangan “Ah Huat” di Malaysia pada 25 April 2012, serta di beberapa negara lain seperti Taiwan, Australia dan Jepun.

 

Saham Power Root naik satu sen kepada RM1.81 pada hari Selasa, untuk permodalan pasaran RM836.55 juta. Sepanjang tahun lalu, saham telah turun 32 sen, atau 15.02%. - DagangNews.com