PPB Group muncul pemegang saham utama Techbond selepas ambil alih 15% pegangan ekuiti daripada Sonicboard | DagangNews Skip to main content

PPB Group muncul pemegang saham utama Techbond selepas ambil alih 15% pegangan ekuiti daripada Sonicboard

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Jun - PPB Group Bhd muncul sebagai pemegang saham utama dalam Techbond Group Bhd selepas mengambil alih 15% pegangan ekuiti daripada pemegang saham majoriti kumpulan itu, Sonicboard Sdn Bhd.

 

PPB Group yang tersenarai di Pasaran Utama Bursa Malaysia itu merupakan konglomerat Malaysia yang terlibat dengan pelbagai perniagaan termasuk pegangan pelaburan, pengeluaran makanan, pameran dan pengedaran filem serta hartanah.

 

Mengulas mengenai perkembangan itu, Pengarah Urusan Techbond, Lee Seng Thye berkata, pihaknya berbesar hati menerima kehadiran PPB sebagai pemegang saham utama dalam kumpulan itu.

 

Beliau berkata, ia mewakili undi keyakinan yang terhadap hala tuju strategik dan potensi pertumbuhan mereka.

 

"Kami percaya perkongsian ini akan mewujudkan nilai yang signifikan untuk semua pihak berkepentingan sambil kami terus melaksanakan strategi pertumbuhan kami.

 

"Memandang ke hadapan, prospek kumpulan kekal cerah, disokong oleh aliran pesanan yang sihat dan pemulihan permintaan daripada pelanggan bersama dengan kemajuan positif daripada kilang pempolimeran huluan kami," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Terdahulu, keputusan kewangan bagi sembilan bulan berakhir 31 Mac 2024 (9MFY24), Techbond merekodkan hasil tertinggi RM112.6 juta, melonjak 50.5% daripada RM74.8 juta tahun lepas.

 

Peningkatan dua angka itu terutamanya didorong oleh aliran pesanan yang sihat daripada pasaran yang dilayaninya dan pemulihan kunci yang berterusan industri.

 

Terutamanya, ini adalah kali pertama hasil kumulatif kumpulan mencecah paras RM100 juta.

 

Bagi tempoh itu juga, kumpulan itu merekodkan untung bersih sebanyak RM11.5 juta bagi tempoh 9MFY24, meningkat dua kali ganda berbanding RM5.7 juta pada tahun lalu. - DagangNews.com