Purata harga jualan produk sawit tinggi, untung bersih 2QFY24 Hap Seng Plantations melonjak 3 kali ganda kepada RM27.7 juta | DagangNews Skip to main content

Purata harga jualan produk sawit tinggi, untung bersih 2QFY24 Hap Seng Plantations melonjak 3 kali ganda kepada RM27.7 juta

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Ogos - Untung bersih Hap Seng Plantations Holdings Bhd pada suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY24) melonjak hampir tiga kali ganda kepada RM27.7 juta berbanding RM9.4 juta bagi suku sama tahun sebelumnya dipacu purata harga jualan (ASP) yang lebih tinggi untuk semua produk sawit.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, pada suku semasa, hasil kumpulan itu juga meningkat kepada RM182.8 juta berbanding RM168.8 juta pada tahun sebelumnya. 

 

Katanya, purata harga jualan bagi setiap tan minyak sawit mentah (MSM) dan isirung sawit (PK) bagi suku semasa adalah lebih tinggi pada RM4,247 dan RM2,524 berbanding suku tahun sebelumnya masing-masing RM3,978 dan RM2,168.

 

Jumlah jualan MSM bagi suku semasa ialah 38,288 tan, 2% melebihi suku tahun sebelumnya sebanyak 37,635 tan disebabkan oleh masa penghantaran yang dibawa dari suku sebelumnya yang terdekat.

 

Jumlah jualan PK adalah 9% lebih rendah pada 6,929 tan berbanding suku tahun sebelumnya sebanyak 7,604 tan disebabkan pengeluaran yang lebih rendah.

 

"Pengeluaran MSM dan PK bagi suku semasa adalah lebih rendah daripada suku tahun sebelumnya sebanyak 5% dan 9% masing-masing akibat daripada pengeluaran buah tandan segar (BTS) yang lebih rendah, dipengaruhi oleh aliran hasil bermusim dan perubahan dalam corak tanaman.

 

"Kos pengeluaran bagi suku semasa adalah lebih rendah daripada suku tahun sebelumnya, mendapat manfaat daripada kos baja yang lebih rendah," katanya.

 

Mengulas mengenai prospek, kumpulan itu berkata, penganalisis industri meramalkan simpanan minyak sawit akan meningkat pada bulan-bulan akan datang apabila pengeluaran BTS memasuki musim puncak tanaman sementara eksport dijangka lebih lemah.

 

Katanya, berbanding kejatuhan itu, harga MSM dijangka berada di bawah tekanan, terutamanya semasa musim tanaman tinggi.

 

"Pengeluar minyak sawit terus menghadapi tekanan inflasi dan kos pengeluaran yang tinggi.

 

"Bagaimanapun, kumpulan meneruskan usaha bersepadu bagi meningkatkan kecekapan keseluruhan operasinya bagi mengurangkan kos pengeluaran yang tinggi sambil mengamalkan penternakan ladang yang baik dalam meningkatkan lagi kadar hasil dan perahan BTS.

 

"Secara keseluruhannya, kumpulan menjangkakan keputusannya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024 akan terus dipengaruhi oleh pergerakan harga komoditi," katanya.- DagangNews.com