Rakyat Malaysia membelanjakan RM128 juta di Selatan Thailand semasa cuti panjang hujung minggu | DagangNews Skip to main content

Rakyat Malaysia membelanjakan RM128 juta di Selatan Thailand semasa cuti panjang hujung minggu

Bazar pasar malam Asean di Hat Yai.

KUALA LUMPUR 17 Sept - Hampir 100,000 pelancong Malaysia memanfaatkan hujung minggu yang panjang sempena Hari Malaysia untuk bercuti di Selatan Thailand – menyumbang lebih 1 bilion Baht (RM128 juta) kepada ekonomi tempatan.

 

Presiden Persatuan Hotel Hat Yai Songkhla Sittipong Sitthipatprapha berkata lebih 36,000 pelancong Malaysia memasuki wilayah Songkhla melalui tiga pintu masuk utama – iaitu Sadao, Ban Prakob, dan Padang Besar – pada 14 Sept, dengan kesesakan lalu lintas dilaporkan seawal 5 pagi hingga 11 malam, terutamanya di kawasan Hat Yai.

 

"Tinjauan yang dijalankan oleh pihak berkuasa di Selatan Thailand menunjukkan sepanjang hujung minggu yang panjang ini — Jumaat, Sabtu, Ahad, dan Isnin — lebih 100,000 pelancong dari Malaysia telah melawat Selatan Thailand, khususnya Hat Yai dan Songkhla, serta wilayah jiran seperti Phatthalung, Trang. , dan Krabi," katanya, menurut laporan NST.

 

 

Menurut beliau, lebih 400 hotel, dengan lebih 30,000 bilik, telah ditempah sepenuhnya sepanjang tempoh percutian ini, dengan anggaran pendapatan lebih daripada 1 bilion Baht.

 

Sementara itu, pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang berasal dari Bandar Baru Bangi, Roosfa Hashim berkata, beliau telah melawat Selatan Thailand sejak 30 tahun lalu sambil menjalankan penyelidikan untuk UKM Press.

 

Mudah cari makanan halal

"Jarak perjalanan yang singkat, penginapan mampu milik, dan kemudahan mencari makanan halal menjadikan Selatan Thailand sebagai destinasi utama pelancong Malaysia. Secara keseluruhan, perjalanan ke Selatan Thailand adalah mudah, murah, serta menawarkan keselesaan dan kepuasan," katanya.

 

Roosfa, yang ditemui di Pattani, menambah bahawa destinasi popular untuk pelancong Malaysia termasuk Hat Yai, Krabi, dan Phuket kerana jaraknya yang dekat dan pengangkutan awam yang cekap, baik melalui darat dan udara.

 

Ramlah Abdul Rashid, seorang guru dari Sabah, berkongsi pengalamannya menikmati lawatan ke Pattani kerana terdapat makanan halal yang lazat dan berpatutan.

 

"Tom Yam dan sup di sini lebih asli dan sedap, dan makanan lautnya segar. 'Nasi Kerabu Diraja' di sini juga sangat lazat dan disajikan dengan cantik," katanya.

 

Beliau juga menyebut bahawa Pattani menawarkan pelbagai makanan tradisional, termasuk manisan seperti 'Kuih Tepung Bongkol' dan 'Kuih Cek Mek Molek', yang lembut dan lazat. - DagangNews.com