RAM Ratings sahkan penarafan AA3/Stabil Program MTN Islamik & kredit korporat Cahya Mata Sarawak | DagangNews Skip to main content

RAM Ratings sahkan penarafan AA3/Stabil Program MTN Islamik & kredit korporat Cahya Mata Sarawak

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 24 Jan - RAM Ratings mengesahkan semula penarafan AA3/Stabil bagi Program MTN Islamik Cahya Mata Sarawak Berhad (Cahya Mata Sarawak) bernilai RM2.0 bilion (2017/2037) serta penarafan kredit korporat AA3/Stabil/P1 Kumpulan. 

 

Firma penarafan itu berkata, pengesahan semula itu mencerminkan jangkaan firma bahawa prestasi operasi Cahya Mata Sarawak akan bertambah baik secara beransur-ansur kerana ia mendapat manfaat secara langsung daripada peningkatan dalam aktiviti pembinaan Sarawak. 

 

"Sehubungan itu, profil kewangan Kumpulan, terutamanya perlindungan hutang aliran tunainya, dijangka bertambah baik secara berterusan dalam tempoh dua tahun serta-merta untuk kekal setara dengan penarafannya," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

RAM Ratings berkata, dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini, Cahya Mata Sarawak telah membuat perubahan besar pada komposisi lembaganya dan merombak barisan pengurusan kanannya. 

 

Ini berikutan dakwaan dan penyiasatan terhadap isu berkaitan tadbir urus yang melibatkan ahli lembaga utama dan kakitangan pengurusan kanan. 

 

"Walaupun siasatan terhadap ahli lembaga pengarah mendapati dakwaan itu tidak berasas, semakan khas ke atas pengurusan kewangan pelaburan lepas mendedahkan jurang tadbir urus. 

 

"Peristiwa ini menimbulkan kebimbangan terhadap risiko tadbir urus Kumpulan dan potensi pelabur negatif dan persepsi pasaran.

 

"Kami mengiktiraf langkah pemulihan positif yang diambil oleh lembaga untuk mengukuhkan kawalan dalaman dan pengurusan risiko Kumpulan.

 

Datuk Seri Sulaiman Taib
Datuk Seri Sulaiman Taib

 

"Dato Sri Sulaiman Abdul Rahman B Abdul Taib, yang menerajui Kumpulan dari 1995 hingga 2008, kini mengetuai pasukan pengurusan utama yang telah banyak diubah suai sebagai Pengarah Urusan Kumpulan.

 

"Pengurusan baharu tertumpu pada mengukuhkan perniagaan teras dan memantapkan Kumpulan selepas ia mula pulih daripada pandemik COVID-19," katanya.

 

  BACA JUGA: Sulaiman dilantik sebagai Pengarah Urusan Cahya Mata Sarawak   

 

RAM Ratings berkata, peningkatan progresif dalam prestasi operasi dan pendapatan Kumpulan akan bergantung pada pemulihan sektor pembinaan dan pelancaran projek utama negeri. 

 

"Kumpulan menikmati kedudukan pasaran yang dominan dalam industri simen Sarawak, kapasiti lebihan yang cukup besar yang mencukupi untuk menyokong keperluan simen masa depan negeri.

 

"Ini ditambah dengan rangkaian pengedaran seluruh negeri yang mantap meletakkan Kumpulan dengan baik untuk bersaing dengan bakal peserta industri baharu. Ia memperoleh beberapa tahap kepelbagaian pendapatan daripada tiga segmen terasnya, walaupun ini sebahagian besarnya berkaitan dengan industri pembinaan," katanya.  -DagangNews.com