Rang Undang-Undang GEG dikhuatiri bawa impak buruk terhadap ekonomi, kata badan pemikir | DagangNews Skip to main content

Rang Undang-Undang GEG dikhuatiri bawa impak buruk terhadap ekonomi, kata badan pemikir

"Rang undang-undang GEG yang diperkenalkan di Malaysia adalah bersifat mendera dan menghukum kepada semua," kata Pengarah Urusan DARE, Pankaj Kumar
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Okt –  Rang Undang-Undang Kawalan Produk Rokok demi Kesihatan Awam 2023, yang merangkumi dasar Generasi Penamat Perokok (GEG), suatu versi rang undang-undang yang diberi nama baharu daripada yang dibentangkan di Parlimen tahun lalu, namun masih dijangka mengakibatkan impak buruk terhadap ekonomi Malaysia/

 

Pelaksanaan GEG dikhuatiri membawa kepada kehilangan pekerjaan, penutupan perniagaan, impak sosial teruk terhadap kumpulan berpendapatan rendah dan berpotensi menjejaskan tarikan negara sebagai destinasi pelaburan berpunca daripada sekatan-sekatan daripada rang undang-undang tersebut.

 

Sementara terdapat beberapa perubahan di dalam rang undang-undang tersebut dialu-alukan, kerosakan kepada ekosistem tembakau akan kekal selama-lamanya.

 

Pengarah Urusan DARE, Pankaj Kumar berkata, “rang undang-undang GEG yang diperkenalkan di Malaysia adalah bersifat mendera dan menghukum kepada semua, di sebalik telah diturunkan sedikit. Perniagaan boleh menjadi sukar untuk melaksanakan peruntukan tertentu di dalam undang-undang tersebut dan dalam sesetengah kes, akan meningkatkan kos pematuhan.”

 

Ditubuhkan pada 2021, DARE atau Datametrics Research and Information Sdn Bhd adalah badan pemikir atau Institut Dasar yang mengkhusus di dalam menjalankan penyelidikan dan advokasi bagi sektor-sektor utama yang penting kepada ekonomi Malaysia.

 

Pankaj berkata, “dengan kos pematuhan yang dikaitkan dengan rang undang-undang tersebut, perniagaan bakal berdepan kesulitan mencatat keuntungan di dalam persekitaran ekonomi yang sukar sekarang. Ada yang mungkin terpaksa menutup perniagaan, menyebabkan ribuan pekerja kehilangan mata pencarian, atau dalam kes lain, perniagaan terpaksa mengambil langkah penjimatan kos demi memastikan kos keseluruhan boleh ditanggung.”

 

Penghapusan sama sekali Vape?

Memandangkan rang undang-undang yang disemak itu akan mengekalkan larangan ke atas e-rokok dan produk vape, cukup jelas produk vape dan vape adalah mangsa terbesar. Kerajaan telah mengeluarkan nikotin cecair daripada Akta Racun 1952 pada 31 Mac 2023, yang telah membolehkan cukai dikenakan ke atas e-cecair dengan nikotin berkuat kuasa 1 April 2023, masih terdapat kebimbangan mengenai rangka kerja pengawalseliaan.

 

Pankaj menambah, “Memandangkan industri itu berkembang dengan kukuh, menggaji lebih 31,500 pekerja dan hampir 10,000 perniagaan, rang undang-undang itu akan menyaksikan pertumbuhan industri vape disekat kerana ia tidak mengiktiraf vape sebagai alat Pengurangan Kemudaratan Tembakau (THR).

 

"Industri itu, yang mempunyai volum perniagaan lebih RM3.48 bilion dan kebanyakannya menggaji etnik Bumiputera, berisiko terhapus sama sekali sekiranya rang undang-undang tembakau yang dibentangkan di Parlimen tersebut diluluskan.”

 

Mengiktiraf Pentingnya Strategik Mengurangkan Kemudaratan Tembakau (THR)

“Walaupun Malaysia bertegas dalam memperkenalkan rang undang-undang GEG dan mengikut jejak langkah negara seperti New Zealand, kita pastinya tidak mengambil langkah yang betul dalam menangani ketagihan tembakau dengan program tersusun dengan bijak yang akan membolehkan perokok berhenti daripada tabiat itu untuk kebaikan,” tambah Pankaj.

 

Menurut Pankaj, THR adalah strategi yang diterima baik digunakan dan ini termasuk penggunaan “Kajian yang dijalankan di United Kingdom telah menunjukkan bahawa bukan nikotin itu sendiri yang berbahaya kepada kesihatan manusia, sebaliknya penggunaannya dalam bentuk tradisional, rokok terbakar”.

 

Oleh itu, Malaysia mesti bergerak ke arah bukan sahaja mengguna pakai strategi THR untuk memerangi kelaziman merokok tetapi juga memperkenalkan undang-undang untuk mengawal penjualan dan skop apa yang dijual kepada orang ramai.”

 

Peningkatan Rokok Seludup

Pankaj juga berpandangan bahawa larangan penjualan produk tembakau bagi mereka yang lahir selepas 2007 akan mengakibatkan insiden rokok seludup meningkat sebanyak 3.3 mata peratusan, iaitu daripada 56.6% pada akhir 2022 kepada setinggi 60%, memacu peningkatan saiz rokok seludup melonjak kepada RM5.9 bilion, berdasarkan data terkini, mengakibatkan kerugian RM283 juta kepada kerajaan dalam bentuk cukai tidak dikutip.

 

Peraturan Boleh Mengurangkan Kos Penjagaan Kesihatan

Berdasarkan kajian yang dijalankan di United Kingdom dan jika kita mampu mencapai kadar kejayaan yang sama, Malaysia juga berpeluang mendapat manfaat dalam bentuk kos penjagaan kesihatan yang lebih rendah disebabkan oleh kelaziman merokok yang lebih rendah.

 

Kos penjagaan kesihatan Malaysia yang dikaitkan dengan merokok boleh dikurangkan sehingga 18% atau RM1.33 bilion menjelang 2025 dengan andaian terdapat pengurangan antara 2.9% dan 4.5% dalam kelaziman merokok jika Malaysia mengamalkan strategi THR.

 

“Secara keseluruhannya, rang undang-undang GEG mempunyai akibat buruk kepada masyarakat dan perniagaan. Rang undang-undang ini, sepatutnya menangani pendekatan Malaysia ke arah mengguna pakai strategi THR dengan peraturan dan perundangan yang jelas yang akan mengawal penjualan e-rokok.

 

"Di samping itu, penguatkuasaan akan menjadi elemen utama dalam melaksanakan rang undang-undang yang dicadangkan - kawasan yang Malaysia sukar untuk diukur seperti yang dibuktikan oleh hampir 60% rokok seludup di negara ini sambil mempromosikan aktiviti vape, dan vape harus diteruskan dan tidak disekat.

 

"Kita mesti menyedari bahawa vape adalah alat untuk berhenti merokok, seperti yang terbukti di negara-negara seperti UK dan New Zealand, " kata Pankaj. - DagangNews.com