Ranhill lantik lima pengarah baharu selepas pengambilalihan oleh YTL Power | DagangNews Skip to main content

Ranhill lantik lima pengarah baharu selepas pengambilalihan oleh YTL Power

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Ranhill Utilities Bhd mengumumkan pelantikan lima pengarah baharu, empat daripadanya dikaitkan dengan YTL Power International Bhd.

 

Ini berikutan kejayaan pengambilalihan Ranhill oleh YTL Power dan unit milik 70%nya, SIPP Power Sdn Bhd, pada 9 Julai 2024, apabila mereka melengkapkan tawaran am mandatori (MGO) untuk syarikat utiliti yang berpangkalan di Johor itu, memperoleh pegangan kawalan 53.19%.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Ranhill mengumumkan Yeoh Keong Yeen dan Yeoh Keong Yuan sebagai pengarah eksekutif baharu, Faiz Ishak dan Annuar Ahmed sebagai pengarah bukan bebas, dan Datuk Seri Yusof Ismail sebagai pengarah bebas.

 

 

Keong Yeen dan Keong Yuan adalah adik beradik dan cucu kepada Puan Sri Tan Kai Yong @ Tan Kay Neong, pemegang saham utama YTL Power.

 

 

Puan Sri Tan Kai Yong
                        Puan Sri Tan Kai Yong

 

 

Faiz Ishak, ahli siswazah Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA), sebelum ini berkhidmat sebagai pengarah Transocean Holdings Bhd, YTL Corp Bhd dan YTL Power. Beliau juga merupakan seorang usahawan dalam industri runcit makanan dan minuman.

 

Annuar Ahmed, dengan lebih 30 tahun pengalaman perniagaan merentasi pelbagai industri, terutamanya dalam tenaga dan pengangkutan, kini berkhidmat sebagai ahli lembaga pengarah beberapa anak syarikat YTL Power, serta LBS Bina Group Bhd dan Tenaga Nasional Bhd.

 

Sementara itu, Datuk Seri Dr Yusof Ismail, bekas pegawai tadbir dan diplomatik yang berpengalaman lebih 35 tahun dalam perkhidmatan awam, merupakan ketua pengarah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu) dari April 2020 hingga Mei 2023.

 

 

Datuk Seri Dr Yusof Ismail
                          Datuk Seri Dr Yusof Ismail

 

 

Beliau juga menduduki lembaga pengarah dua entiti tersenarai, Green Packet Bhd dan AwanBiru Technology Bhd.

 

Bagaimanapun, jawatan pengerusi kumpulan masih kosong, berikutan peletakan jawatan pengasas Tan Sri Hamdan Mohamad Jumaat lalu.

 

YTL Power muncul sebagai pemegang saham utama Ranhill pada November tahun lepas, selepas membeli kepentingan hampir 19% pegangan pada harga RM140 juta, atau 58 sen sesaham, daripada TAEL Management Co (Cayman) Ltd — firma ekuiti swasta yang membiayai Hamdan semasa penswastaan daripada Ranhill Bhd dan Ranhill Utilities pada 2011.

 

MGO dicetuskan pada Mei tahun ini, selepas SIPP memperoleh 31.42% kepentingan ekuiti dalam Ranhill pada harga RM405.18 juta, atau 99.5 sen sesaham, daripada Hamdan.

 

Saham di Ranhill ditutup empat sen atau 2.76% lebih rendah pada RM1.41 pada Khamis, menilai syarikat itu pada RM1.83 bilion. Saham telah meningkat 57.4% tahun ini. - DagangNews.com