Rasionalisasi subsidi diesel tidak mungkin ubah pendirian agensi penarafan kredit, RON95 bakal beri lebih kesan - pakar ekonomi | DagangNews Skip to main content

Rasionalisasi subsidi diesel tidak mungkin ubah pendirian agensi penarafan kredit, RON95 bakal beri lebih kesan - pakar ekonomi

KUALA LUMPUR 18 Jun - Tindakan kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi diesel tidak mungkin menggerakkan penarafan kredit negara Malaysia, dengan hanya rasionalisasi subsidi RON95 yang mungkin memberi kesan, kata pakar ekonomi.

 

Mereka berpendapat kesannya terlalu kecil, dan hanya penyingkiran subsidi petrol yang akan datang mungkin mempengaruhi penarafan kredit dengan ketara.

 

Pakar ekonomi Ramalan dan Analisis Makro Ekonomi Oxford, Sheana Yue berkata penyingkiran subsidi diesel adalah langkah pertama yang positif tetapi terlalu kecil untuk memberi kesan ketara kepada penarafan kredit.

 

"Ia akan memerlukan beberapa lagi langkah dan pelaksanaannya yang berterusan untuk mempengaruhi penarafan kredit dengan berkesan, katanya.

 

"Penyingkiran subsidi petrol yang akan datang mungkin lebih cenderung untuk menggerakkan jarum, walaupun itu juga bergantung pada butiran yang belum didedahkan lagi," katanya kepada Business Times.

 

 

irsyad

 

 

Pengarah dan Pengasas Williams Business Consultancy Sdn Bhd Dr Geoffrey Williams berkata rasionalisasi subsidi diesel tidak akan menjejaskan penarafan kredit, kerana langkah itu terlalu terhad dan RM4 bilion yang terlibat terlalu kecil untuk memberi kesan yang ketara.

 

Beliau mencadangkan walaupun rasionalisasi subsidi jangka panjang boleh membantu imbangan fiskal, ia harus digunakan secara positif, sebaik-baiknya `dipagar untuk pembayaran balik hutang' dan bukannya perbelanjaan operasi am.

 

Tahun lepas, Moody's menilai penarafan kredit kerajaan Malaysia pada "A3 dengan tinjauan yang stabil", dengan Fitch Ratings menyediakan penarafan "BBB+ dengan tinjauan yang stabil", dan S&P Global Ratings memberikan penarafan "A- dengan tinjauan yang stabil".

 

Penolong profesor Pengajian Pembangunan Institut Siswazah Kebangsaan Jepun, Guanie Lim berkata skor ini lebih baik daripada beberapa ekonomi pada tahap keluaran dalam negara kasar per kapita yang sama seperti Malaysia.

 

Sebagai contoh, Malaysia hampir selalu dinilai lebih tinggi daripada Brazil dan Argentina.

 

"Adalah demi kepentingan negara kita untuk mengekalkan malah melebarkan kedudukan kita berbanding mereka," katanya.

 

"Saya tidak menjangkakan sebarang peningkatan pada penarafan kredit kami, dan kami akan kekal sebagai bon berdaulat gred pelaburan dengan penarafan semasanya.

 

"Penilaian semasa kami ialah A3 dengan Moody's, BBB+ dengan Fitch dan A- dengan S&P Global. Semua menandakan penarafan gred pelaburan yang membayangkan risiko lalai yang sangat rendah, kata profesional kewangan korporat, David Singh. - DagangNews.com