RHB Investment positif terhadap prospek pendapatan Leong Hup didorong operasi cemerlang di Malaysia | DagangNews Skip to main content

RHB Investment positif terhadap prospek pendapatan Leong Hup didorong operasi cemerlang di Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Okt - RHB Investment positif terhadap prospek pendapatan Leong Hup International Berhad didorong keadaan pasaran yang semakin baik di Indonesia dan operasi cemerlang di Malaysia.

 

Katanya, kumpulan itu mencatatkan peningkatan permintaan bagi produk ayam di pasaran ASEAN dengan pengembangan kapasiti yang berterusan.

 

Firma penyelidikan itu percaya bahawa pemberhentian peraturan harga siling dan program subsidi untuk ayam dan telur, seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2024, adalah neutral untuk industri ayam itik dan operasi kumpulan itu di Malaysia.

 

Purata pelarasan harga jualan selepas pengapungan harga bagi mengimbangi kesan penyingkiran subsidi.

 

RHB Investment tidak menjangkakan harga produk ayam akan meningkat dengan ketara apabila harga diapungkan selepas mengambil kira harga komoditi yang berkurangan dan dinamik industri bekalan-permintaan yang lebih stabil.

 

Mereka menjangkakan, permintaan akan kekal berdaya tahan, kerana produk ayam adalah sumber protein termurah.

 

"Berikutan lonjakan pendapatan dari suku ke suku yang mendadak pada 2QFY23, kami menjangkakan momentum yang teguh untuk bertahan sehingga 3QFY23," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma peyelidikan itu mengekalkan unjuran pendapatannya untuk Leong Hup sementara menunggu keputusan suku ketiga syarikat berakhir 30 September 2023 (3QFY23) pada 28 November ini.

 

Mereka menekankan bahawa harga semasa jagung dan makanan kacang soya jatuh 28% (jagung) dan 17% (hidangan kacang soya), berbanding kemuncak tahun 2023.

 

"Ia seharusnya menyokong margin keuntungan perniagaan ternakan dan kilang makanan merentasi semua negara yang beroperasi," katanya.

 

RHB Investment mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) yang lebih tinggi sebanyak 72 sen sesaham.- DagangNews.com