RHB Investment semak turun unjuran pendapatan FY24 Axis REIT kesan perbelanjaan hartanah lebih tinggi | DagangNews Skip to main content

RHB Investment semak turun unjuran pendapatan FY24 Axis REIT kesan perbelanjaan hartanah lebih tinggi

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 April - RHB Investment menyemak turun unjuran pendapatan FY24 Axis Real Estate Investment Trust's (Axis REIT) sebanyak 5% kesan peningkatan perbelanjaan hartanah disebabkan kos penyelenggaraan lebih tinggi.

 

Katanya, pendapatan teras suku pertama tahun ini sebanyak RM39.9 juta secara amnya adalah 22% hingga 23% daripada anggaran tahun penuh mereka.

 

Firma penyelidikan itu berkata, hasil meningkat sebanyak 7.6% daripada kadar penghunian yang lebih tinggi dan permulaan pajakan daripada Axis Facility 2 yang dibangunkan semula dan Pusat Pengedaran Bukit Raja 2 (BRDC 2).

 

Perbelanjaan hartanah menurun sebanyak 3.9% manakala perbelanjaan bukan hartanah jatuh sebanyak 6.3%.

 

"Dari suku tahun ke suku tahun, hasil menyusut sedikit disebabkan kadar penghunian yang lebih rendah akibat penyewaan singkat untuk Axis Steel Centre pada suku keempat 2023 telah berakhir, menjadikan bangunan itu kosong.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Axis REIT ambil alih kompleks perindustrian, kawasan simpanan Lion Industries berharga RM351.8 juta di Klang

 

"Perbelanjaan hartanah meningkat 6.4% dari suku tahun ke suku tahun disebabkan oleh kos penyelenggaraan yang lebih tinggi," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

RHB Investment berkata, selain sumbangan BRDC 2, Axis REIT memperoleh sijil penyiapan Axis Mega Distribution Centre (AMDC) fasa 2 pada 27 Mac 2024, sekali gus meningkatkan kawasan boleh disewa bersih (NLA) seluas 509,000 kaki persegi walaupun belum ada sebarang jaminan penyewa.

 

Katanya, sehingga kini Axis REIT berjaya melengkapkan pengambilalihan Axis Hypermarket @ Temerloh dengan harga RM62 juta pada Januari 2024 dan sedang dalam proses menyelesaikan pemerolehan tiga kemudahan pembuatan pada harga RM410 juta di Sendayan dan Bukit Raja menjelang akhir tahun ini.

 

"Kami mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM2.11 sesaham," katanya. - DagangNews.com