RHB Investment unjur prospek REIT kekal stabil didorong kadar penghunian stabil bagi pusat beli-belah | DagangNews Skip to main content

RHB Investment unjur prospek REIT kekal stabil didorong kadar penghunian stabil bagi pusat beli-belah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 4 Okt - RHB Investment mengunjurkan prospek amanah pelaburan hartanah runcit (REIT) kekal stabil berikutan ekonomi domestik yang kukuh dan kadar penghunian yang teguh untuk pusat membeli-belah di bawah liputannya.

 

Firma penyelidikan itu berkata, tahap penyewaan yang tinggi menyokong jangkaan pasukan pengurusan terhadap pengembalian sewa pertengahan satu digit untuk FY23.

 

"Oleh itu, REIT runcit di bawah liputan kami berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan suku keempat yang lebih kukuh mengikut musim berikutan perayaan akhir tahun," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu, yang mempunyai panggilan "neutral" terhadap sektor REIT.

 

RHB Investment berkata, bekalan masuk pusat membeli-belah baharu boleh menjadi halangan untuk REIT runcit dengan pemampatan penukaran sewa jangka panjang kerana pusat beli-belah baharu itu menawarkan banyak penyewa utama yang sama seperti pusat beli-belah sedia ada.

 

"Dalam hal ini, kami berpendapat bahawa rekod prestasi REIT daripada penganjuran acara dan kemas kini campuran penyewa boleh mengekalkan daya saing pusat beli-belah," katanya.

 

Sementara itu, firma penyelidikan itu juga berhati-hati dengan potensi risiko dasar yang boleh memberi kesan kepada kuasa perbelanjaan pengguna seperti pengenalan cukai mewah, rasionalisasi subsidi dan/atau pengenalan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

 

Pilihan utama RHB dalam sektor peruncitan ialah IGB REIT, disebabkan hartanahnya yang diduduki sepenuhnya dan kadar sewa pusing ganti yang tinggi, yang boleh mendapat manfaat daripada peningkatan jualan runcit.

 

Di ruang pejabat, RHB berkata penghunian di Kuala Lumpur telah meningkat sedikit tahun ke tahun kepada 73.5% pada 1H23, mungkin disebabkan oleh lebih ramai pekerja yang kembali ke pejabat sejak pembukaan semula ekonomi.

 

Firma penyelidikan itu berkata walaupun berlaku kelembapan dalam pengambilalihan industri berikutan peningkatan mendadak dalam penilaian semasa pandemik, ia kekal positif pada aset perindustrian kerana terdapat dinamik bekalan-permintaan yang menggalakkan untuk tuan tanah.

 

"Aset industri harus merekodkan pengembalian sewa yang sihat setiap tahun dengan risiko minimum untuk tidak diperbaharui," katanya. - DagangNews.com