RHB Investment unjur segmen hartanah terus menjadi penyumbang utama pendapatan Scientex bagi FY24 | DagangNews Skip to main content

RHB Investment unjur segmen hartanah terus menjadi penyumbang utama pendapatan Scientex bagi FY24

Scientex optimis bakal melancarkan projek hartanah yang lebih tinggi YoY di kedua-dua wilayah tengah dan selatan./Gambar hiasan Scientex Durian Tunggal
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 27 Mac - Segmen hartanah dijangka terus menjadi penyumbang utama kepada pendapatan pengeluar pembungkusan global dan pemaju hartanah, Scientex Berhad pada suku akan datang.

 

RHB Investment Bank (RHB Investment) berkata, unjuran tersebut didorong jangkaan pelancaran hartanah Scientex yang bakal mencecah RM2 bilion untuk tahun kewangan 2024 (FY24).

 

"Scientex telah melancarkan hartanah bernilai RM657 juta dalam 1HFY24. Walaupun ini hanya membentuk 33% daripada pelancaran hartanah FY23 sebanyak RM2 bilion, kumpulan itu optimis bahawa ia akan mampu mencapai pelancaran hartanah yang lebih tinggi YoY di wilayah tengah dan selatan. 

 

"Permintaan untuk rumah mampu milik kekal sihat – seperti yang ditunjukkan dalam kadar pembelian 60% untuk pelancaran baharunya pada 1H24. Oleh itu, kami terus menjangkakan segmen hartanah akan menjadi pemacu pendapatan utama dalam FY24F," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Untung bersih 2QFY24 Scientex meningkat kepada RM141 juta didorong sumbangan positif daripada segmen hartanah.

 

RHB Investment juga menjangkakan prestasi Scientex pada 2HFY24F dijangka lebih baik dengan permintaan bakal kembali untuk pembungkusan pengguna kerana pelanggan akan meningkatkan simpanan stok inventori mereka.

 

"Keuntungan operasi segmen pembungkusan meningkat 10% YoY pada 2QFY24 walaupun penurunan hasil sebanyak 3% YoY. 

 

"Ini disebabkan terutamanya oleh campuran produk yang lebih baik dalam tempoh tersebut serta kawalan kos yang lebih baik.

 

"Tidak termasuk keuntungan pelupusan JV, margin operasi segmen pembungkusan meningkat kepada 8.6% pada 2QFY24 daripada 7.8% pada 1QFY24 tetapi lebih rendah daripada 8.9% pada 2QFY23. Ini menjadikan keuntungan operasi 1HFY24nya kepada RM114m (-1% YoY), disebabkan oleh prestasi yang lebih lemah pada 1QFY24," jelasnya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan Neutral dengan harga sasaran (TP) baharu, RM3.85 selepas menyemak pendapatan bagi FY24F-26F sebanyak 4-6% berikutan pendapatan segmen hartanah mencerminkan prestasi yang mantap. - DagangNews.com