Rinani Group beli 51% kepentingan dalam pasukan bola sepak KL City FC | DagangNews Skip to main content

Rinani Group beli 51% kepentingan dalam pasukan bola sepak KL City FC

Khalid Abdul Samad (duduk kiri) dan Azri Azerai (duduk kanan) bertukar perjanjian, disaksikan oleh Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh (tengah).
Oleh DIYANA ISAMUDIN

PETALING JAYA 7 Feb - Firma perunding kewangan, Rinani Group Berhad membeli 51% saham pasukan bola sepak KL City FC, pasukan kedua terbaik Asia dalam Piala Konfederasi Bola Sepak Asia tahun lalu.

 

Pengarah Rinani, Azri Azerai berkata, pengambilalihan tersebut adalah sebahagian daripada penguatkuasaan proses penswastaan mandatori oleh Liga Bola Sepak Malaysia ke atas semua kelab bola sepak milik kerajaan.

 

“Ini adalah ketika bola sepak di negara ini berubah kepada sukan yang dikendalikan secara lebih profesional yang memberi manfaat kepada semua pihak berkepentingan,” katanya dalam kenyataan semalam.

 

"Dengan pengambilalihan ini, pasukan tersebut kini menjadi sebahagian daripada kumpulan yang terdiri daripada Malaysian Genomics Resource Centre Berhad (MGRC), Bintai Kinden Corporation Berhad, Sarawak Consolidated Industries Berhad (SCIB) dan Reneuco Berhad," katanya dalam kenyataan semalam.

 

Azri Azerai
Azri Azerai

 

 

Beliau berharap KL City FC terus menjadi pelopor dengan sokongan peminat dan mengetepikan sempadan dan terus menjadi kelab bola sepak yang diuruskan secara profesional dengan ‘keputusan bola sepak’ menjadi teras.

 

"Kami juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Persatuan Bola Sepak Kuala Lumpur (KLFA) atas kerjasama yang telah mereka lakukan,” katanya.

 

Sementara itu, Presiden KLFA Khalid Abdul Samad mengalu-alukan kesediaan Rinani untuk membeli 51% saham KL City FC justeru menjadi pemilik bersama dengan KLFA. 

 

“Adalah  diharapkan penyokong-penyokong KL City FC akan menerima baik perubahan ini.

 

"Ini akan  membuka zaman baharu bagi KL City FC dengan semangat daya juang peniaga swasta dan sifat usahawan yang akan mendorong ke arah kejayaan,” katanya.

 

Penswastaan KL City FC juga selaras dengan arahan daripada FIFA dan AFC untuk mempunyai pasukan bola sepak yang dikendalikan kerajaan untuk dikendalikan secara profesional, dibiayai secara persendirian dan dimiliki secara bebas

 

KL City FC adalah pasukan kedua terbaik Asia dalam AFC tahun lalu, juara Piala Malaysia buat kali keempat pada 2021 dalam sejarah kelab itu dan pemenang Piala Menteri Wilayah Persekutuan pada Sabtu lalu untuk kali kedua. – DagangNews.com