Ringgit cecah 4.809 berbanding AS$1, paras terendah sejak Januari 1998 | DagangNews Skip to main content

Ringgit cecah 4.809 berbanding AS$1, paras terendah sejak Januari 1998

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Feb - Ringgit Malaysia didagangkan pada paras terendah yang tidak dilihat sejak Krisis Kewangan Asia 1998 dengan faktor aliran keluar, penimbunan mata wang asing dan timbunan dolar yang kukuh memberi tekanan berat terhadap mata wang negara ini.

 

Mata wang itu adalah yang pertama di Asia yang menjunam di bawah paras Oktober 2023 pada dolar Amerika Syarikat.

 

Ringgit mencecah 4.809 kepada 1 dolar hari ini (21 Februari 2024), paras paling lemah sejak Januari 1998.

 

 

bnm
Dolar AS cecah 4.809 kepada 1 dolar seperti terpapar pada laman web Kadar Tukaran Asing BNM

 

 

Penyusutan itu didorong oleh pemotongan kadar faedah A.S. yang menjadi punca jurang kadar antara 10 tahun AS dan Malaysia kembali ke paras terendah 16 tahun Oktober yang memihak kepada hasil A.S.

 

"Kelemahan itu bertentangan dengan kestabilan harga minyak - yang merupakan eksport utama Malaysia - dan prospek pemulihan dalam eksport elektronik. Ia menunjukkan pelabur kurang berminat terhadap aset Malaysia.

 

"Kelemahan sebenarnya tidak boleh dipersalahkan kerana aliran spekulatif kerana ini sebahagian besarnya telah dibendung sejak larangan dasar terhadap perdagangan luar pesisir ringgit sejak 2016," kata Rong Ren Goh, pengarah pelaburan pendapatan tetap di Eastspring Investments di Singapura.

 

"Kelemahan didorong oleh aliran sebenar," menurutnya, seperti dipetik Reuters.

 

Faktor lain mendorong penyusutan nilai Ringgit ialah lebihan dagangan Malaysia mengecil kepada RM10.12 bilion  pada Januari, dengan import berkembang lebih cepat daripada eksport.

 

Aliran portfolio pula negatif untuk sebahagian besar dekad yang lalu, mencecah RM50.6 bilion pada 2022 -- yang terbesar sejak 2008 -- dan RM45.7 bilion tahun lepas.

 

Sejak melonggarkan keperluan penukaran FX pengeksport pada 2021, deposit mata wang asing perniagaan telah melonjak hampir 70% untuk mencapai rekod RM138.4 bilion pada Disember 2023, menurut statistik bank pusat.

 

Pasaran FX adalah ringgit pendek, menurut tinjauan Reuters, walaupun tidak pada paras berpanjangan.

 

Bank Negara Malaysia, dalam satu kenyataan semalam, berkata prestasi ringgit baru-baru ini sebahagian besarnya disebabkan oleh faktor luaran, manakala menteri kewangan berkata beliau menjangkakan pemulihan dalam mata wang itu apabila kadar faedah AS jatuh.- DagangNews.com