Rizab Persekutuan AS membuat pemotongan separuh mata dalam pengurangan kadar pinjaman pertama sejak 2020 | DagangNews Skip to main content

Rizab Persekutuan AS membuat pemotongan separuh mata dalam pengurangan kadar pinjaman pertama sejak 2020

Pengerusi Rizab Persekutuan AS Jerome Powell mengadakan sidang akhbar di Washington, DC, pada 18 September 2024. (Foto oleh Mandel NGAN / AFP)
Oleh Agence France-Presse

WASHINGTON 19 Sept - Rizab Persekutuan AS mengurangkan kadar pinjaman utamanya sebanyak setengah mata peratusan pada hari Rabu dalam pengurangan pertama sejak wabak COVID-19, menurunkan kos pinjaman dengan mendadak sejurus sebelum pilihan raya presiden November.

 

Pembuat dasar mengundi 11 berbanding 1 memihak kepada menurunkan kadar pinjaman penanda aras bank pusat AS kepada antara 4.75 peratus dan 5.00 peratus, Rizab Persekutuan mengumumkan dalam satu kenyataan.

 

Mereka juga membuat potongan separuh mata tambahan sebelum akhir tahun ini, dan mata peratusan tambahan pemotongan pada 2025.

 

Keputusan Fed akan memberi kesan terhadap kadar di mana bank perdagangan memberi pinjaman kepada pengguna dan perniagaan, mengurangkan kos meminjam segala-galanya daripada gadai janji kepada kad kredit kurang daripada dua bulan sebelum pilihan raya presiden AS.

 

The Fed berkata jawatankuasa penetapan kadarnya "telah mendapat lebih keyakinan bahawa inflasi bergerak secara mampan ke arah 2 peratus, dan menilai bahawa risiko untuk mencapai matlamat pekerjaan dan inflasinya adalah kira-kira seimbang."

 

Bank pusat mempunyai dua mandat daripada Kongres untuk bertindak secara bebas bagi menangani kedua-dua inflasi dan pekerjaan.

 

Dalam ramalan ekonomi terkini yang diterbitkan bersama keputusan kadar Fed, ramalan median pembuat dasar menunjukkan kadar pengangguran sebanyak 4.4 peratus, secara purata, pada suku keempat tahun ini, meningkat daripada 4.0 peratus dalam kemas kini terakhir pada bulan Jun.

 

Pegawai Persekutuan AS juga mencatatkan kadar inflasi tahunan negara itu sebanyak 2.3 peratus, lebih rendah sedikit berbanding bulan Jun.

 

da/bys

© Agence France-Presse