Samaiden peroleh hasil RM48.8 juta, raih manfaat daripada Inisiatif Hijau Kerajaan | DagangNews Skip to main content

Samaiden peroleh hasil RM48.8 juta, raih manfaat daripada Inisiatif Hijau Kerajaan

Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, Ir. Chow Pui Hee
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 21 Feb - Samaiden Group Berhad meraih perolehan sebanyak RM48.8 juta bagi suku kedua berakhir 31 Disember 2023 (Q2 FY2024) iaitu peningkatan 21.4% daripada RM40.2 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (Q2 FY2023).

 

Syarikat pakar tenaga boleh diperbaharui (RE) yang terlibat terutamanya dalam kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan dan pentauliahan (EPCC) sistem fotovoltaik solar (PV) dan loji kuasa, berkata pertumbuhan tersebut disebabkan terutamanya oleh kemajuan kerja yang dipercepatkan bagi projek yang sedang berjalan.

 

 

Setakat ini, Samaiden mencatatkan hasil sebanyak RM95.0 juta, berbanding RM81.0 juta pada tahun sebelumnya, dan PBT sebanyak RM8.2 juta, meningkat daripada RM6.8 juta, mempamerkan trajektori pertumbuhan mampan Kumpulan dan strategi pengurusan yang berkesan.

 

Perbandingan suku ke suku seterusnya menyerlahkan lagi prestasi konsisten Samaiden dengan hasil dan PBT meningkat masing-masing daripada RM46.2 juta dan RM3.9 juta, pada suku sebelumnya sebelum (Q1 FY2024)

 

Pengarah Urusan Kumpulan Samaiden, Ir. Chow Pui Hee berkata, pertumbuhan hasil yang menggalakkan kepada RM48.8 juta pada Q2 FY2024 adalah bukti penjajaran strategik kami dengan sektor RE yang sedang berkembang pesat di Malaysia.

 

"Inisiatif teguh kerajaan, termasuk Program Kuasa Hijau Korporat (CGPP), pelancaran program solar berskala besar (LSS) kelima, dan penerusan program Tarif Elektrik Hijau (GET), menyediakan tanah yang sesuai untuk projek dan aspirasi masa depan kita.

 

"Dengan peralihan bercita-cita tinggi negara ke arah campuran 70% RE menjelang 2050, Samaiden berada pada kedudukan yang sempurna untuk memainkan peranan penting dalam transformasi hijau ini.

 

"Pencapaian kami baru-baru ini, disokong oleh dasar sokongan ini, menekankan komitmen kami untuk memperkasakan masa depan tenaga mampan Malaysia,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Melihat ke masa hadapan, kedudukan strategik Samaiden diperkukuh lagi oleh inisiatif komprehensif RE Malaysia dan penekanan yang kuat terhadap prinsip Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG), tambah beliau.

 

"Promosi aktif ESG kerajaan, yang dicontohkan oleh pengenalan Platform Pelaporan ESG oleh Bursa Malaysia, membentangkan persekitaran yang kondusif untuk pertumbuhan Samaiden dan peranan penting Kumpulan dalam memajukan landskap RE Malaysia," ujarnya.

 

Pada 31 Disember 2023, jumlah buku pesanan Samaiden berjumlah RM358.2 juta, yang dijangka menyumbang secara positif kepada Kumpulan untuk tiga tahun akan datang.- DagangNews.com