Saman berterusan Apple Malaysia menjadi faktor penyumbang Salutica dipersoal Bursa Malaysia dengan UMA | DagangNews Skip to main content

Saman berterusan Apple Malaysia menjadi faktor penyumbang Salutica dipersoal Bursa Malaysia dengan UMA

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Nov - Walaupun tiada sebarang perkembangan korporat, khabar angin atau laporan yang tidak didedahkan namun Salutica Berhad melihat saman berterusan melibatkan anak syarikat mereka dengan Apple Malaysia menjadi faktor penyumbang kepada pertanyaan aktiviti pasaran (UMA).

 

Dalam maklum balas kepada Bursa Securities berhubung UMA kaunter itu, Salutica berkata, tiada khabar angin atau laporan mengenai perniagaan dan hal ehwal kumpulan itu yang mungkin menyumbang kepada aktiviti dagangan itu.

 

Kumpulan itu juga tidak mengetahui sebarang khabar angin atau laporan yang boleh dipercayai mengenai perniagaan dan hal ehwal kumpulan yang mungkin menyumbang kepada aktiviti perdagangan.

 

Bagaimanapun, penjelasan lain yang mungkin terhadap aktiviti perdagangan itu adalah tindakan undang-undang yang berterusan melibatkan Salutica Allied Solutions Sdn Bhd dan Apple Malaysia di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

 

“Setakat tarikh pengumuman ini, tindakan undang-undang sedang berjalan dengan tarikh perbicaraan ditetapkan pada 11 hingga 14 Mac 2024 dan 18 hingga 21 Mac 2024 seperti yang dinyatakan dalam pengumuman kami sebelum ini bertarikh 23 Ogos 2023.

 

“Selain saman Malaysia, kumpulan itu juga akan mempertimbangkan cara lain yang sesuai untuk melindungi hak harta inteleknya daripada potensi pelanggaran dari semasa ke semasa,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Saham Salutica ditutup di bawah paras RM1 pada rehat tengah hari, walaupun lebih rendah sebanyak 7.35% atau 7.5 sen pada 94.5 sen.

 

Sehari sebelum itu, kaunter itu meningkat kepada paras tertinggi dalam sehari pada RM1.04, sebelum ditutup pada RM1.02, masih naik 17.5 sen atau 20.71% — meletakkannya dalam kalangan kaunter untung di Bursa Malaysia. - DagangNews.com