SC menggesa pemegang amanah bon, sukuk untuk menerima transformasi digital | DagangNews Skip to main content

SC menggesa pemegang amanah bon, sukuk untuk menerima transformasi digital

KUALA LUMPUR 12 Mei - Pemegang amanah bon dan sukuk harus menumpukan perhatian untuk meningkatkan standard profesional dan mencipta tawaran perkhidmatan yang lebih baik untuk mengikuti pertumbuhan pasaran bon dan sukuk.

 

Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin berkata ini termasuk memanfaatkan teknologi bagi melaksanakan peranan mereka dengan lebih baik untuk melindungi kepentingan pelabur dan bertindak sebagai perantara antara penerbit dan pelabur dengan lebih berkesan.

 

Beliau berkata perubahan ketara dalam cara perkhidmatan disediakan dijangka dengan transformasi teknologi hari ini, dengan matlamat asas untuk meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti dalam penyediaan perkhidmatan kos efektif untuk penerbit dan pelabur, menjimatkan masa dan mengurangkan risiko kesilapan. 

 

"Regtech, atau teknologi kawal selia, menjadi semakin penting dalam industri kewangan, terutamanya dalam kalangan pemegang amanah, kerana mereka menghadapi peningkatan bilangan keperluan kawal selia dan peningkatan penelitian pelabur.

 

"Dengan memanfaatkan penyelesaian regtech, pemegang amanah bon boleh menyelaraskan proses pematuhan dan meningkatkan keupayaan pengurusan risiko mereka," katanya dalam ucapannya di Forum Pemegang Amanah Bon dan Sukuk 2023 hari ini.

 

Beliau berkata pasaran bon dan sukuk Malaysia adalah antara yang paling maju dan terbesar di rantau ini, dengan jumlah nilai tertunggak kira-kira RM1.9 trilion, mewakili lebih 50% daripada saiz pasaran modal Malaysia yang bon korporatnya. dan sukuk membentuk 42 peratus daripada jumlah nilai tertunggak.

 

“Walaupun pelbagai cabaran pandemik dan pasca-pandemi termasuk pengetatan dasar monetari global, kebimbangan kemelesetan dan ketegangan geopolitik, pasaran bon korporat dan sukuk Malaysia terus berkembang, dengan jumlah terkumpul meningkat kepada RM811 bilion pada April 2023 berbanding paras pandemik RM717 bilion pada 2019,” kata Awang Adek.

 

Ini adalah bukti kepada daya tahan dan kekuatan pasaran bon dan sukuk Malaysia dan ketika ekonomi kita meneruskan laluan pemulihannya, kita boleh menjangkakan pasaran akan berkembang maju dan berkembang lebih jauh, katanya.

 

Wajar juga untuk ambil perhatian bahawa walaupun pelantikan pemegang amanah tidak diperlukan di bawah undang-undang untuk bon dan sukuk yang dijamin kerajaan, 60% daripada terbitan tersebut mempunyai pemegang amanah sebagai sebahagian daripada struktur penawaran.

 

"Ini jelas menunjukkan pengiktirafan yang dibuat oleh pemain pasaran terhadap peranan penting yang dimainkan oleh pemegang amanah untuk melindungi kepentingan pelabur dalam terbitan bon dan sukuk," katanya.

 

Sebagai sebahagian daripada inisiatif untuk memperkasakan pemegang amanah supaya mereka dapat mengukuhkan lagi peranan mereka dalam pasaran bon dan sukuk, SC telah mengeluarkan Garis Panduan mengenai Surat Ikatan Amanah yang disemak semula pada tahun 2020.

 

Pindaan utama kepada garis panduan itu ialah meningkatkan jumlah wang yang tersedia untuk Akaun Pembayaran Balik Pemegang Amanah (TRA) daripada RM30,000 kepada RM100,000, yang akan meningkatkan dana yang tersedia kepada pemegang amanah, apabila terdapat keperluan untuk bertindak sekiranya berlaku lalai dan memastikan mereka mempunyai sumber yang mencukupi untuk melaksanakan tugas mereka.

 

Beliau juga menekankan bahawa kata kunci seperti "data besar", "Industri 4.0", "A.I", dan "rantaian sekatan" telah menawan pasaran kewangan dan modal di seluruh dunia dan teknologi telah mengubah setiap aspek kehidupan, dan industri kewangan tidak terkecuali. .

 

Berdasarkan perkembangan ini, beliau menyatakan bahawa SC juga bergerak ke hadapan dengan agenda digitalnya untuk membantu meningkatkan penyertaan pelabur dan membangunkan ekosistem pasaran modal yang lebih sinergi dalam semua segmen.

 

Perubahan ini akan membawa kepada perkhidmatan yang lebih cekap dan kos efektif untuk penerbit dan pelabur, yang akan menjimatkan masa, mengurangkan risiko kesilapan, serta meningkatkan tahap ketelusan dan akauntabiliti.

 

Oleh itu, beliau menegaskan bahawa pemegang amanah mesti bersedia melabur dalam alatan digital untuk kekal relevan dan berdaya saing.

 

"Untuk mengikuti keperluan pematuhan, saya menggesa anda semua untuk meningkatkan penggunaan regtech memandangkan perniagaan dan operasi menjadi lebih global dan transaksi rentas sempadan semakin berleluasa," katanya.

 

Dari perspektif SC, menurut Awang Adek, ia juga berhasrat memanfaatkan teknologi penyeliaan atau "suptech" untuk meningkatkan penglibatannya dengan peserta pasaran dan memastikan pengurusan risiko pasaran utama yang berkesan.

 

“Melangkah ke hadapan, pemegang amanah juga harus meneroka dan memanfaatkan penyelesaian digital yang berkaitan, termasuk pelaporan kawal selia, semakan pematuhan, risiko keselamatan siber, piawaian privasi data dan analitik risiko kerana ini akan memastikan mereka kekal di hadapan,” tambahnya. - Bernama