Sektor insurans, takaful menghadapi pertumbuhan lebih perlahan akibat inflasi — RAM | DagangNews Skip to main content

Sektor insurans, takaful menghadapi pertumbuhan lebih perlahan akibat inflasi — RAM

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 7 Ogos - Kedua-dua sektor takaful hayat/keluarga dan bukan hayat dijangka menyaksikan pertumbuhan lebih perlahan pada 2024 berikutan tekanan inflasi, kata ketua bersama penarafan institusi kewangan RAM Rating Services Bhd, Sophia Lee.

 

"Sektor ini, bagaimanapun, dipermodalkan dengan baik untuk menyerap sedikit pemampatan margin dan potensi kejutan," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

 

RAM Ratings mempunyai prospek yang stabil pada sektor insurans dan takaful Malaysia, yang disokong oleh pertumbuhan yang stabil dalam permintaan insurans, dengan permodalan yang kukuh dan tuntutan terkawal.

 

RAM memetik pengembangan perniagaan baharu (NB) tahun ke tahun yang lebih perlahan sebanyak 3.5%-4.0% pada 2024 (2023: +4.2%) dalam sektor kehidupan dan keluarga apabila pengguna menghadapi peningkatan kos, menjangkakan pengurangan yang dirancang bagi subsidi petrol RON95 dan dengan menyatakan bahawa penyerahan polisi dan pelucuthakan telah pun berlaku.

 

Agensi penarafan itu juga menyatakan bahawa tuntutan perubatan juga meningkat baru-baru ini, mengurangkan pendapatan penanggung insurans hayat dan pengendali takaful keluarga, dengan penetapan harga semula dilaksanakan untuk mengatasi peralihan ini.

 

 

Sophia Lee
                      Sophia Lee

 

 

“Untuk menggalakkan penggunaan penjagaan kesihatan yang lebih bertanggungjawab, Bank Negara Malaysia (BNM) kini memerlukan semua penanggung insurans dan pengendali takaful untuk memasukkan peruntukan perkongsian kos dalam produk perubatan dan kesihatan individu baharu. Ini sebahagiannya boleh membendung inflasi perubatan walaupun kami melihat ini berlaku dalam jangka panjang,” katanya.

 

Jangkaan mudah dalam jualan kereta telah membawa kepada unjuran pertumbuhan premium sektor insurans am dan takaful pada 5% tahun ini, merosot daripada 9.4% yang dilihat pada 2023, dengan margin pada tahap paling nipis dalam sedekad dan dijangka kekal tertekan di tengah-tengah persaingan yang sengit, menambah RAM.

 

RAM juga menyatakan kekuatan permodalan semasa: “Permodalan akan kekal kukuh kerana penampan yang mencukupi disediakan untuk menahan potensi kejutan. Nisbah kecukupan modal industri pada akhir Disember 2023 adalah melebihi 200% (minimum diperlukan: 130%).”

 

Sementara itu, usaha pendigitalan oleh pemain industri sedia ada dan penanggung insurans digital dan pengendali takaful (DITO) akan datang akan membantu meningkatkan pengalaman pelanggan dan mendekatkan penembusan insurans kepada sasaran bank pusat sebanyak 4.8%-5.0% daripada KDNK.

 

“BNM baru-baru ini melancarkan rangka kerja pelesenan dan kawal selia untuk DITO yang akan menggalakkan inovasi yang lebih besar dalam industri dan membantu merapatkan jurang perlindungan terutamanya di kalangan segmen yang kurang mendapat perkhidmatan,” kata Lee.

 

Ini menggalakkan penggunaan penyelesaian berasaskan teknologi baharu dan baru muncul, dengan pemegang lesen dijangka maju dalam tiga bidang teras: kemasukan, persaingan dan kecekapan.

 

Dalam jangka masa sederhana, kemasukan DITO akan meningkatkan persaingan di samping melengkapkan pemain sedia ada yang menyasarkan mereka yang kurang diinsuranskan dan tidak diinsuranskan.

 

Tempoh permohonan untuk lesen tersebut adalah dibuka pada Januari 2025 dan ditutup pada Disember tahun berikutnya, tanpa had ditetapkan untuk bilangan lesen DITO yang akan diberikan.

 

Kemeruapan pasaran kewangan terus mempengaruhi pulangan pengendali insurans dan takaful, terutamanya dalam sektor takaful hayat/keluarga memandangkan aset pelaburan yang besar dipegang.

 

RAM Ratings menjangka takaful keluarga akan terus membentuk antara 40% dan 50% daripada premium NB, terutamanya memandangkan sektor perbankan Islam terus mengatasi syarikat insurans konvensional selaras dengan strategi "Islam didahulukan" yang diguna pakai oleh pelbagai bank. - DagangNews.com