Semakan dasar MM2H dijangka tingkatkan permintaan rumah kediaman - HLIB | DagangNews Skip to main content

Semakan dasar MM2H dijangka tingkatkan permintaan rumah kediaman - HLIB

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Jun - Sektor hartanah berkemungkinan memasuki kitaran naik baharu disokong oleh garis panduan yang disemak untuk program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), yang boleh meningkatkan permintaan untuk kediaman di negara ini.

 

Menurut Hong Leong Investment Bank Research (HLIB), penyemakan semula dasar MM2H dijangka memperbaharui minat ke atas MM2H dan ini boleh memberi kesan positif kepada sektor hartanah, terutamanya pada segmen mewah.

 

“Kami faham pemaju dan pembeli hartanah asing sama-sama telah menggunakan pendekatan tunggu dan lihat sementara menunggu pengumuman daripada kerajaan mengenai syarat baharu MM2H.

 

“Dengan kejelasan yang lebih baik mengenai keadaan santai, pemaju kini mempunyai gambaran dan keterlihatan pasaran yang lebih baik dan kami berpotensi melihat lebih banyak pelancaran dalam segmen kediaman mewah,” jelas firma broker itu dalam laporannya.

 

“Begitu juga, pada akhir permintaan, terdapat juga kemungkinan permintaan terpendam kerana bakal pembeli ini sedang menunggu syarat MM2H baharu diumumkan. Kami fikir perkembangan ini adalah positif keseluruhan bagi kebanyakan pemaju,” katanya.

 

HLIB Research menaik taraf prospeknya untuk sektor hartanah kepada "overweight" daripada "neutral", menyifatkan sektor itu telah memasuki kitaran baharu.

 

Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan hujung minggu lalu mengumumkan garis panduan yang disemak semula untuk garis panduan MM2H, yang lebih santai daripada versi 2021, telah diluluskan oleh Kabinet.

 

Garis panduan yang dilonggarkan termasuk keperluan yang lebih rendah untuk simpanan tetap, pendapatan luar pesisir dan aset cair.

 

Program yang disemak itu termasuk syarat baharu untuk pembelian rumah bagi pemegang MM2H, di mana mereka dikehendaki membeli dan memiliki rumah dengan nilai belian minimum RM600,000 di bawah kategori perak, RM1 juta di bawah emas dan RM2 juta untuk platinum.

 

Tarikh kuat kuasa program MM2H baharu masih belum diumumkan.

 

Di bawah garis panduan yang disemak, MM2H akan dibahagikan kepada tiga kategori – perak, emas dan platinum. Terdapat juga kategori baharu untuk aplikasi MM2H untuk zon ekonomi khas (SEZ) dan zon kewangan khas (SFZ).

 

HLIB Research berkata, syarat di bawah kategori SEZ-SFZ, yang mengehadkan pemegang MM2H untuk membeli hartanah hanya dari pasaran utama, adalah positif bagi pembangunan Forest City, kawasan SFZ yang ditetapkan, di Johor.

 

Di Lembah Klang, kebanyakan pemaju dengan pendedahan di kawasan ini dijangka mendapat manfaat kerana banyak hartanah berharga melebihi RM600,000, kata HLIB Research.

 

Syarikat itu termasuk Mah Sing Group Bhd, Sunway Bhd, OSK Holdings Bhd, UEM Sunrise Bhd, S P Setia Bhd, IOI Properties Group Bhd (IOIProp), dan Eastern & Oriental Bhd.

 

"Memandangkan jangkaan permintaan diperbaharui dalam produk mewah, pembangun juga boleh mula melancarkan produk dalam rangkaian mewah," kata HLIB Research.

 

Di Johor, firma penyelidikan itu berkata, pengurangan apartmen servis daripada projek Forest City secara keseluruhannya adalah positif bagi pasaran kediaman di Johor terutamanya untuk pembangunan sekitar seperti yang dilakukan oleh Sunway dan UEM.

 

“Pemaju di mana bank tanah berada di lokasi yang akan ditetapkan sebagai SEZ juga harus mendapat manfaat. Ambil perhatian bahawa kerajaan masih belum menetapkan lokasi SEZ,” katanya.

 

Pemaju dengan pendedahan bank tanah Johor yang ketara termasuk UEM, Sunway, IOIProp, SP Setia, Mah Sing, Crescendo Corp Bhd, Keck Seng (M) Bhd, dan KSL Holdings Bhd. - DagangNews.com