Skandal LCS: Contraves tuntut indemniti sebagai sebahagian penyelesaian penamatan kontrak | DagangNews Skip to main content

Skandal LCS: Contraves tuntut indemniti sebagai sebahagian penyelesaian penamatan kontrak

KONTRAKTOR pihak ketiga projek kapal tempur pesisir (LCS) yang bergelumbang dengan kontroversi, memohon surat ikatan indemniti daripada kerajaan sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelesaian untuk menamatkan pertikaian undang-undang mereka dengan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS). 

 

Penyelesaian itu akan mengecualikan kontraktor daripada projek RM9 bilion jika kabinet memberikan kelulusan untuk meneruskan.

 

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamad Hasan berkata indemniti ke atas hasil projek LCS dituntut oleh Contraves sebelum mereka bersetuju untuk menyelesaikan dengan kerajaan berhubung penamatan kontrak mereka.

 

Contraves — merujuk kepada unit milik 51% milik Boustead Heavy Industries Corp Bhd (BHIC) Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) — mempunyai kontrak untuk perolehan, kejuruteraan, penyepaduan dan pembekalan peralatan dan persenjataan bagi enam LCS yang ditamatkan pada Ogos oleh Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), yang sepatutnya menghantar kapal itu kepada Kementerian Pertahanan (Mindef).

 

Sebanyak 49% lagi ekuiti kontraktor dimiliki oleh Kumpulan Rheinmetall Jerman. Pada masa itu, BNS berkata kontrak itu telah ditamatkan untuk menghapuskan pengantara dan berurusan terus dengan pengeluar peralatan asal (OEM) untuk perolehan masa depan.

 

 

LCS

 

 

Akibatnya, kedua-dua syarikat menyaman BNS berikutan penamatan kontrak berjumlah RM444.24 juta.

 

“Ini adalah salah satu syarat (yang ditetapkan oleh kerajaan terdahulu) untuk meneruskan projek itu. Pihak ketiga (Contraves) mesti dikecualikan,” kata Mohamad Hasan di Dewan Rakyat pada Rabu (22 Feb).

 

“Perjanjian penyelesaian antarabangsa (ISA) akan ditandatangani supaya Contraves tidak lagi memainkan peranan dalam kesinambungan projek LCS,” kata Mohamad Hasan.

 

“Seperkara lagi mengenai ISA...bayaran kepada mereka sudah diluluskan...kita audit dan (ada tepat), ini adalah bayaran yang kena dibayar kepada mereka,” katanya.

 

"Tetapi ada satu kaveat sebelum mereka bersetuju untuk menandatangani ISA," katanya.

 

“Mereka memerlukan surat indemniti di mana mereka tidak akan bertanggungjawab (atas kegagalan projek LCS). Jadi itu adalah sesuatu yang Mindef enggan sediakan, dan kami akan merujuk kepada AGC (Jabatan Peguam Negara). Biar AGC tentukan. Di peringkat kementerian, kami tidak bersetuju dengan indemniti,” katanya lagi.

 

Kabinet baharu masih belum meluluskan penerusan LCS

Sementara itu, Mohamad Hasan menegaskan bahawa penerusan projek LCS adalah tertakluk kepada kelulusan Kabinet baharu kerajaan perpaduan.

 

“Kapal pertama akan disiapkan menjelang tahun depan, sebelum kapal itu menjalani ujian penerimaan pelabuhan dan laut dengan satu syarat. Kaveatnya ialah ia perlu mendapat kelulusan kabinet [baru] untuk pembinaan diteruskan,” katanya.

 

Cadangan untuk meneruskan projek pada tanda harga RM9 bilion - dengan bilangan kapal yang akan dihantar dikurangkan kepada lima, daripada enam pada mulanya - hanya diluluskan oleh kabinet pentadbiran terdahulu pada April 2022, katanya.

 

“Memandangkan kerajaan ini adalah [kerajaan] baharu, Mindef merasakan adalah penting untuk membentangkan semula perkara itu kepada (kabinet) baharu,” katanya.

 

Projek LCS telah dianugerahkan kepada BNS, sebuah unit Boustead Holdings Bhd, yang dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera atau LTAT, 10 tahun lalu pada 2023.

 

Mengikut tarikh akhir penyiapan awal, syarikat itu sepatutnya menyiapkan LCS pertama menjelang 2019 dan lima kapal menjelang 2022. Bagaimanapun, kapal pertama hanya ditetapkan untuk siap tahun depan.

 

Keputusan untuk mengurangkan bilangan penghantaran susulan lebihan kos yang berjumlah RM1.4 bilion, menurut penemuan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara pada 2022. - DagangNews.com