S&P Global naikkan penarafan terbitan TNB kepada BBB+ | DagangNews Skip to main content

S&P Global naikkan penarafan terbitan TNB kepada BBB+

Stesen Janakuasa Sultan Azlan Shah, Manjung di Perak. - Gambar hiasan
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Jun - S&P Global Ratings telah menaikkan penarafan terbitan jangka panjangnya pada nota Tenaga Nasional Bhd (TNB) untuk mencerminkan jangkaan nisbah hutang terjamin yang lebih rendah dan risiko subordinat.

 

Agensi penarafan itu menaikkan penarafan terbitan jangka panjang ke atas nota tidak bercagar kanan TNB dan program nota jangka sederhana tidak bercagar kanan dalam denominasi dolar AS kepada 'BBB+' daripada 'BBB'.

 

“Kami juga menaikkan penarafan terbitan jangka panjang kami pada sijil amanah wakala dan program terbitan sukuk pelbagai mata wang yang dikeluarkan oleh anak syarikat milik penuh TNB, TNB Global Ventures Capital Bhd., kepada 'BBB+' daripada 'BBB'.

 

"Pada masa yang sama, kami mengesahkan penarafan kredit penerbit jangka panjang 'BBB+' kami di TNB," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

S&P Global berkata tinjauan stabil di TNB mencerminkan jangkaan bahawa syarikat itu akan mengekalkan nisbah larasan dana daripada operasi (FFO) kepada hutang di atas 15% dalam tempoh 12-18 bulan akan datang.

 

Agensi itu berkata ia menjangkakan TNB akan meningkatkan lebih banyak hutang tidak bercagar daripada hutang bercagar pada masa hadapan.

 

Ia berkata ini akan menyebabkan nisbah hutang terjamin syarikat utiliti kekal di bawah 50% dalam tempoh 12-24 bulan akan datang.

 

S&P berkata TNB secara amnya telah mengeluarkan hutang bercagar untuk pembiayaan projek aset penjanaannya, manakala ia telah mengeluarkan hutang tidak bercagar sebaliknya.

 

“Pada masa ini ia tidak mempunyai sebarang projek penting yang memerlukan pembiayaan hutang terjamin.

 

“Kami tidak menjangkakan TNB akan melabur dalam loji arang batu atau gas baharu dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

 

"Ini memandangkan margin rizab yang tinggi pada masa ini di Malaysia," katanya.

 

S&P berkata walaupun syarikat itu mungkin memerlukan pembiayaan hutang terjamin untuk beberapa projek boleh diperbaharui, saiz projek sebegitu mungkin tidak begitu ketara.

 

"Kami menjangkakan perniagaan penghantaran dan pengedarannya akan terus mengambil kira sebahagian besar perbelanjaan modal (capex) disatukan dalam tempoh itu," katanya. - DagangNews.com