SP Setia jual tanah di Semenyih berharga RM392 juta kepada tiga syarikat termasuk Mah Sing | DagangNews Skip to main content

SP Setia jual tanah di Semenyih berharga RM392 juta kepada tiga syarikat termasuk Mah Sing

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Ogos - S P Setia Berhad mengumumkan penjualan tanah seluas 202.34 hektar (500 ekar) di Glengowrie, Semenyih, berharga RM392 juta telah diselesaikan, dan akan membolehkan syarikat itu memperuntukkan semula sumber kepada projek penting dan mengurangkan hutang.

 

Presiden dan CEO, Datuk Choong Kai Wai berkata langkah penjualan tersebut adalah sejajar dengan strategi ringan aset syarikat untuk meningkatkan daya saing.

 

 

"Ia juga membolehkan kami untuk pertumbuhan masa depan, memupuk pendekatan yang lebih dinamik dan dipacu inovasi, membolehkan kami merebut peluang baharu, yang meningkatkan keuntungan dan nilai pemegang kepentingan," katanya dalam satu kenyataan.

 

Datuk Choong Kai Wai
                                   Datuk Choong Kai Wai

 

 

S P Setia menjual tanah itu kepada Elite Park Development Sdn Bhd, Grand Prestige Development Sdn Bhd, dan Mestika Bistari Sdn Bhd, anak syarikat Mah Sing Group Berhad.

 

Langkah strategik ini adalah sebahagian daripada rancangan SP Setia untuk meningkatkan kecekapan modal dan memberi tumpuan kepada projek keutamaan tinggi, memacu syarikat ke arah model perniagaan yang lebih ramping.

 

Pelupusan itu selaras dengan visi syarikat untuk memfokuskan pada projek yang memberi impak dan memastikan kecekapan sumber.

 

Penganalisis secara amnya melihat perjanjian tanah secara positif.

 

Mereka menyatakan bahawa pengaturan itu bermanfaat untuk kedua-dua pihak, dengan S P Setia menyasarkan untuk mengewangkan aset melengkapkan kunci kira-kira Mah Sing yang kukuh dan kedudukan jenama mampu milik. - DagangNews.com