Spirit Aerosystems lupuskan perniagaan dan operasi Subang kepada Airbus susulan penggabungan dengan Boeing | DagangNews Skip to main content

Spirit Aerosystems lupuskan perniagaan dan operasi Subang kepada Airbus susulan penggabungan dengan Boeing

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Julai - Spirit Aerosystems, yang mengumumkan rancangan penggabungan dengan The Boeing Company, hari ini berkata syarikat itu akan melupuskan perniagaan dan operasinya di Subang yang menyokong program Airbus kepada Airbus.

 

Spirit hari ini mengumumkan ia telah memeterai perjanjian penggabungan muktamad di mana syarikat Boeing akan memperoleh Spirit untuk AS$37.25 sesaham dalam Boeing, dalam perjanjian semua saham.

 

Spirit juga mengumumkan ia memeterai lembaran terma yang mengikat dengan Airbus SE. Di bawah lembaran terma, pihak-pihak akan terus berunding dengan niat baik untuk menandatangani perjanjian muktamad bagi Airbus memperoleh aset Spirit tertentu yang menyediakan program Airbus

 

 

 

Kemudahan di Subang telah memasang aerostruktur sejak 2009, terletak di tapak seluas 75 ekar bersebelahan dengan landasan di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang.

 

 

Spirit Aerosystems

 

 

Dalam pengumuman di laman webnya, Spirit berkata ia juga akan melupuskan perniagaan dan operasi di Prestwick, Scotland yang menyokong program Airbus, dan Belfast, Ireland Utara kepada Airbus.

 

Tapak Spirit AeroSystems Malaysia diasaskan kerana keperluan untuk pengembangan dan pertumbuhan di kemudahan Prestwick, U.K., syarikat.

 

Sejak penubuhannya pada 2007, Spirit terus mengembangkan operasi Malaysia, meningkatkan keupayaan dan meningkatkan pengeluaran struktur aero untuk beberapa pesawat terulung dunia.

 

Menurut laman webnya, kerja di Spirit telah berkembang pada kadar 20-30 peratus setiap tahun di Malaysia.

 

Reuters melaporkan bahawa perjanjian Spirit adalah sebahagian daripada rangka kerja yang lebih luas antara Boeing dan pesaing Eropah, Airbus, untuk memisahkan kemudahan Spirit. - DagangNews.com