Subsidi telur sementara dialu-alukan; isu keselamatan makanan lebih luas mesti ditangani - CAP | DagangNews Skip to main content

Subsidi telur sementara dialu-alukan; isu keselamatan makanan lebih luas mesti ditangani - CAP

GEORGE TOWN 20 Jun - Inisiatif kerajaan untuk memberi subsidi harga telur harus dilihat sebagai langkah sementara, memandangkan subsidi jangka panjang tidak mampan.

 

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) berkata walaupun ia menyokong usaha menurunkan harga makanan, ia menggesa kerajaan menangani cabaran keselamatan makanan yang lebih mendalam dan berpanjangan di Malaysia.

 

Presiden CAP Mohideen Abdul Kader berkata rakyat Malaysia menggunakan lebih 940 juta telur sebulan, menjadikan telur sebagai sumber protein yang penting dan berpatutan dengan kegunaan masakan yang serba boleh.

 

Beliau berkata dengan penurunan harga telur, adalah penting bagi peruncit untuk mematuhi harga yang diluluskan.

 

 

“Pengguna boleh melaporkan peruncit yang tidak patuh kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup.

 

“Memandangkan rakyat Malaysia terus mengambil kuantiti telur yang banyak, pengguna telah menyatakan harapan bahawa lebih banyak barangan makanan penting akan disubsidi, yang membawa kepada pengurangan harga yang sepadan di kedai makanan.

 

"Kerajaan mesti menangani cabaran keselamatan makanan Malaysia yang lebih mendalam dan telah lama wujud. Isu makanan telah melanda Malaysia sejak 1980-an, apabila negara mula mengenepikan pertanian memihak kepada perindustrian dan sektor perkhidmatan.

 

“Justeru, Malaysia perlu segera memulihkan sektor pertaniannya untuk memastikan keselamatan makanan negara,” katanya hari ini.

 

cap

 

Dilaporkan bahawa harga runcit telur gred A, B dan C di seluruh negara dikurangkan sebanyak tiga sen sebiji berkuat kuasa Isnin.

 

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata harga runcit telur ayam gred A, B dan C kini masing-masing 42 sen, 40 sen dan 38 sen.

 

Beliau berkata pemberian subsidi sebanyak 10 sen bagi setiap telur ayam melibatkan perbelanjaan sebanyak RM100 juta, dan pada 2023, kerajaan membelanjakan RM927 juta untuk subsidi telur ayam.

 

Mohideen berkata penternak ayam sangat bergantung kepada makanan import, yang merupakan 70 peratus daripada jumlah kos menternak ayam.

 

Beliau berkata untuk menstabilkan harga makanan, adalah penting untuk melabur dalam pengeluaran makanan tempatan.

 

“Institut pengajian tinggi Malaysia telah menjalankan penyelidikan meluas mengenai pengeluaran makanan haiwan yang kos efektif dan berkhasiat.

 

“Memanfaatkan penyelidikan ini boleh mengurangkan kebergantungan kepada import dan menyokong pertanian tempatan.

 

“Selain itu, penternak ayam harus mempertimbangkan untuk mengurangkan pergantungan mereka terhadap ayam ternakan import dari Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat,” tambahnya.

 

Sementara itu, Mohideen berkata walaupun subsidi untuk barangan makanan penting lain juga perlu, CAP menentang subsidi untuk gula berikutan kadar diabetes yang tinggi di Malaysia, yang tertinggi di rantau Pasifik Barat dan antara yang tertinggi di peringkat global.

 

Beliau berkata purata penggunaan gula isi rumah dianggarkan sebanyak 2.6kg sebulan, menyumbang secara signifikan kepada isu kesihatan ini. - DagangNews.com