Sulaiman dilantik semula sebagai Pengerusi MIDA baharu | DagangNews Skip to main content

Sulaiman dilantik semula sebagai Pengerusi MIDA baharu

Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 5 Sept - Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) melantik Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob sebagai pengerusi baharunya berkuat kuasa 3 September 2022.

 

Ini adalah kali kedua beliau dipilih sebagai Pengerusi MIDA, selepas pertama kali dipilih dari 2009 hingga 2012.

 

Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, Sulaiman mempunyai kerjaya yang cemerlang dalam perkhidmatan awam setelah berkhidmat di pelbagai kementerian dan jabatan.

 

"Pelantikan Sulaiman akan memberikan perspektif baharu dalam menyumbang ke arah meningkatkan kedinamikan MIDA, yang dapat membina kepakaran dan pengalaman luas beliau tidak ternilai, terutamanya dalam bidang perancangan ekonomi, pemodelan perniagaan strategik, dan analisis trend global.

 

"Dalam menghadapi realiti dan landskap geopolitik semasa, peranan MIDA menuntut lebih daripada sebelumnya, pendekatan yang kreatif, inovatif dan komprehensif dalam meningkatkan daya saing dan daya tahan ke arah menarik pelaburan berkualiti serta berteknologi tinggi ke dalam negara," katanya.

 

Sulaiman kini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pemulihan Negara, Ahli Lembaga Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa dan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional.

 

Beliau juga merupakan Pengerusi Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia, Ahli Lembaga Perbadanan Insurans Deposit Malaysia dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

 

Beliau yang aktif dalam bidang akademik merupakan adalah Profesor Adjung di Universiti Malaya dan Universiti Tun Razak yang mana beliau memberi syarahan dalam bidang ekonomi dan dasar awam, New Straits Times melaporkan.

 

Sulaiman lulus dalam ijazah ekonomi di Universiti Malaya dan memperoleh PhD di Maxwell School, Syracuse University, Amerika Syarikat. - DagangNews.com