Suruhanjaya Sekuriti, Bursa Malaysia pantau teliti keadaan pasaran semasa, yakinkan pelabur asas kekal kukuh | DagangNews Skip to main content

Suruhanjaya Sekuriti, Bursa Malaysia pantau teliti keadaan pasaran semasa, yakinkan pelabur asas kekal kukuh

Penjualan berterusan dalam kalangan saham bermodal kecil (small cap) yang melanda Bursa Malaysia telah mengakibatkan RM7.1 bilion permodalan pasaran hilang dalam kalangan 13 syarikat yang paling teruk terjejas sejak awal tahun ini. - Gambar DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Jan - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bursa Malaysia Berhad (Bursa Malaysia) sedang memantau dengan teliti keadaan pasaran baru-baru ini memandangkan turun naik yang meningkat dalam saham tertentu.

 

"SC dan Bursa Malaysia memberi jaminan kepada pelabur bahawa pasaran saham Malaysia asas kekal kukuh dan tidak sepatutnya ada sebarang kebimbangan," kata agensi penyelia itu dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Kenyataan ini merujuk kepada kerugian hampir 900 kaunter saham pada Khamis, yang dianggarkan RM7.1 bilion lenyap dari segi permodalan saham di Bursa Malaysia.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Kerugian 3 syarikat cetus kesan domino di Bursa Malaysia, akibatkan RM7.1 bilion permodalan saham lenyap | DagangNews

 

"Yang terbaru penurunan ketara dalam harga saham adalah terhad kepada beberapa saham bermodal kecil dan tidak
meluas.

 

"Saham yang terjejas membentuk sekitar 0.17% daripada jumlah permodalan pasaran dan 8.30% daripada jumlah nilai dagangan untuk tahun tersebut," kata SC.

 

Pelabur dinasihatkan untuk membuat keputusan pelaburan termaklum berdasarkan asas dan terus merujuk kepada pendedahan dan pengumuman yang dibuat oleh syarikat tersenarai pada www.bursamalaysia.com.

 

Di samping itu, pelabur juga harus mengambil perhatian tentang syarikat menjawab pertanyaan Aktiviti Pasaran Luar Biasa (UMA) yang dikeluarkan oleh Bursa Malaysia.

 

SC dan Bursa Malaysia menjalankan pengawasan proaktif terhadap urus niaga korporat dan pendedahan, serta pemantauan masa nyata semua aktiviti perdagangan untuk memastikan pasaran yang cekap, adil dan teratur.

 

"Di mana penyelewengan dikesan, SC dan Bursa Malaysia tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan kawal selia yang diperlukan untuk memelihara integriti pasaran," katanya. - DagangNews.com