Syarikat Korea Selatan, Lotte Energy rancang tambah pelaburan RM1.2 bilion kembangkan kilang di Sarawak | DagangNews Skip to main content

Syarikat Korea Selatan, Lotte Energy rancang tambah pelaburan RM1.2 bilion kembangkan kilang di Sarawak

Kilang Lotte Energy Materials Corp di Taman Perindustrian Bebas Samajaya di Kuching, Sarawak
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Lotte Energy Materials Corp yang berpangkalan di Korea Selatan merancang untuk pelaburan tambahan awal sebanyak RM1.2 bilion untuk mengembangkan lagi kemudahan pembuatan elecfoil di Taman Perindustrian Bebas Samajaya di Kuching, Sarawak.

 

Lotte Energy ialah pembekal utama bahan bateri termaju.

 

Kilang Lotte di Samajaya ialah kilang luar negara pertama kumpulan itu yang mengeluarkan elecfoil, yang digunakan secara meluas dalam kenderaan elektrik (EV) dan barangan simpanan tenaga.

 

 

parafrasa

 

 

Naib Presiden Kanan Lotte Energy, Park Ingoo berkata, terdapat kemungkinan untuk Lotte Energy memasukkan pelaburan semula tambahan sebanyak RM2.5 bilion untuk loji itu, yang diperoleh daripada ILIN Materials Co Ltd kira-kira lima tahun lalu.

 

Beliau berkata demikian pada taklimat untuk Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan mengenai rancangan pengembangan masa depan Lotte Energy di Sarawak.

 

Awang Tengah, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa, Industri dan Pelaburan negeri, mengetuai delegasi dalam lawatan kerja untuk bertemu dengan pelabur sedia ada dan berpotensi Korea Selatan di Seoul baru-baru ini.

 

Di sebalik ketidaktentuan ekonomi global, Lotte Energy merancang untuk mengembangkan kilang pembuatannya bagi menjadikan Sarawak hab utama untuk mengeluarkan bahan bateri termaju, kata Kementerian Perdagangan, Industri dan Pelaburan negeri dalam satu kenyataan.

 

"Peluasan kemudahan pembuatan dijangka menjana lebih daripada 200 pekerjaan yang akan memupuk pertumbuhan industri dan menyumbang kepada ekonomi tempatan," kata Park.

 

Sementara itu, sebuah lagi syarikat tenaga dan kimia Korea Selatan, OCI Holdings, telah mengesahkan komitmennya kepada Awang Tengah semasa pertemuan dengan eksekutif tertinggi syarikat itu untuk mengembangkan kemudahan pembuatannya di Taman Perindustrian Samalaju, Bintulu, dengan potensi pelaburan semula sebanyak RM3.1 bilion.

 

OCI mengkhusus dalam pengeluaran silikon polihabluran, hidrogen peroksida dan bahan-bahan lain yang berkaitan dengan kimia.

 

 

OCIM

 

 

Pada 2017, OCI melalui anak syarikat OCI Malaysia Sdn Bhd (OCIM), memperoleh pemilikan penuh kemudahan pengeluaran polysilicon daripada Tokuyama Jepun.

 

Setakat ini, OCIM telah melabur lebih RM8 bilion di Sarawak, memenuhi keperluan polysilicon industri solar.

 

Rancangan pertumbuhan OCI termasuk mempelbagaikan dan mengembangkan pengeluaran bahan kimianya di Sarawak.

 

Ini termasuk usaha sama dengan Kumho dari Korea Selatan, salah satu pengeluar tayar terbesar dunia dan Tokuyama untuk menghasilkan masing-masingnya, epichlorohydrin dan polysilicon gred semikonduktor, dengan pelaburan gabungan melebihi RM3.2 bilion.

 

Pengerusi OCI Lee Woo Hyun telah menyatakan minat mendalam syarikat untuk meneroka pelaburan selanjutnya dalam pembangunan tenaga, terutamanya dalam tenaga boleh diperbaharui (RE) melalui anak syarikatnya OCI Energy.

 

Dengan kehadiran global yang teguh, OCI ialah pemain utama dalam RE dan sistem storan tenaga.

 

Pada masa ini, OCI Energy ialah pemaju solar bebas terbesar di Texas, Amerika Syarikat.

 

Awang Tengah, dalam mengalu-alukan cadangan Lee, menekankan komitmen kerajaan Sarawak untuk menjadikan Sarawak sebagai peneraju dalam tenaga hijau.

 

“Kerjasama dalam pembangunan kuasa hijau ini bersedia untuk meningkatkan keselamatan tenaga Sarawak sambil menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang mampan dan penjagaan alam sekitar,” tambahnya.

 

 

KH Shinhwa SnC

 

 

Semasa lawatan kerja itu, Awang Tengah turut bertemu dengan eksekutif tertinggi KH Shinhwa SnC, yang berminat untuk meneroka lebih lanjut peluang perniagaan dan pelaburan kerjasama dengan Sarawak Energy Bhd (SEB) milik kerajaan.

 

Ini khususnya untuk projek peningkatan keselamatan elektrik, termasuk pelaburan dalam teknologi baharu dan penyelesaian untuk penjanaan kuasa.

 

KH Shinhwa, penyedia penyelesaian dan perunding untuk tenaga pintar, bandar pintar dan ladang pintar, kini bekerjasama dengan SEB dalam projek penyelesaian solar mikrogrid hibrid bernilai kira-kira AS$7 juta dalam pelaburan.

 

Hasil projek itu dijangka menyediakan penyelesaian tenaga mampan alternatif dan menetapkan penanda aras baharu dalam teknologi RE. - DagangNews.com